۰ نفر

چین به حضور ناوهای آمریکا در آب‌های جنوبی هشدار داد

۱۲ خرداد ۱۳۹۸، ۹:۱۰
کد خبر: 357287
چین به حضور ناوهای آمریکا در آب‌های جنوبی هشدار داد

وزیر دفاع چین امروز (یکشنبه) هشدار داد ارتش این کشور "قاطعانه اقدام به دفاع" از ادعاهای پکن بر سر تایوان و آب‌های مورد مناقشه در دریای چین جنوبی خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وی فنگه، وزیر دفاع چین در کنفرانس امنیتی سالانه سنگاپور گفت: اگر کسی خطر عبور از مهمترین و اساسی‌ترین عامل را بپذیرد (سیاست چین واحد)، ارتش آزادی‌بخش خلق قاطعانه اقدام خواهد کرد و تمام دشمنان را شکست می‌دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، او از حق چین برای ایجاد "تاسیسات دفاعی محدود" در آب‌های مورد مناقشه دریای چین جنوبی دفاع کرد؛ جایی که ادعاهای بیشماری از سوی چندین کشور کوچک همسایه به چشم می‌خورد.

روز شنبه پاتریک شاناهان، وزیر دفاع موقت آمریکا در همین نشست گفت تلاش‌های چین برای نظامی‌سازی مواضع دست‌ساز در دریای چین جنوبی یک "ابزار ایجاد رعب و وحشت" است و فعالیت‌های پکن را اقدام خصمانه‌ای می‌داند که باید متوقف شود.

وزیر دفاع چین امروز همچنین تاکید کرد پکن آمادگی دارد "تا آخر" برای حفاظت از منافع ملی خود هم به لحاظ اقتصادی، در بحبوحه جنگ تجاری با آمریکا و هم به لحاظ نظامی، اگر طرفی جرات کند سیاست چین واحد را به چالش بکشد و تایوان را از سرزمین اصلی جدا کند، مبارزه کند.

وی فنگه تاکید کرد: اگر آمریکا یا هر نیروی خارجی دیگر جرات داشته باشد این جزیره را از سرزمین اصلی جدا کند، ارتش آزادی‌بخش خلق هیچ گزینه دیگری نخواهد داشت جز حفاظت از تایوان به هر قیمتی. هیچ تلاشی برای تکه‌تکه کردن چین موفق نخواهد شد. هرگونه مداخله در مساله تایوان محکوم به شکست است. چین حتی از یک اینچ از سرزمین مقدسش دست نمی‌کشد. ارتش آزادی‌بخش خلق فقط برای هدف دفاع از خود تلاش می‌کند و تنها زمانی که هدف حمله قرار بگیرد واکنش نشان می‌دهد.

وزیر دفاع چین همچنین تاکید کرد، چین و واشنگتن کاملا مطلع هستند که وقوع یک جنگ برای طرفین "فاجعه" به بار خواهد آورد. او افزود، پکن "قاطعانه به صلح و ثبات منطقه‌ای متعهد است و هرگز سیاست‌های توسعه‌طلبانه را دنبال نمی‌کند." با این حال اگر آمریکا مبارزه را انتخاب کند، چین "تا پایان" مبارزه خواهد کرد.