۰ نفر

سفر به آمریکا منوط به ارائه اطلاعات شبکه‌های اجتماعی!

۱۱ خرداد ۱۳۹۸، ۱۵:۰۹
کد خبر: 357112
سفر به آمریکا منوط به ارائه اطلاعات شبکه‌های اجتماعی!

متقاضیان دریافت روادید سفر به آمریکا با فرم‌های جدیدی روبرو شده‌اند که طبق آن آنها باید اطلاعات فعالیتهای ۵ سال اخیر خود در شبکه‌های اجتماعی از قبیل «فیسبوک» را در اختیار این وزارتخانه قرار دهند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، وزارت خارجه آمریکا روندی را شروع کرده که طی آن متقاضیان دریافت روادید سفر به این کشور باید اطلاعات فعالیت‌های خود در شبکه‌های اجتماعی از قبیل فیسبوک را به این وزارتخانه ارائه بدهند.

طبق گزارش «راشا تودی»، از افرادی که به دنبال اقامت دائمی در آمریکا هستند و همچنین کسانی که خواستار  سفر موقت به این کشور هستند، خواسته شده که فرم‌هایی را پر کنند که در آن از متقاضیان درباره فعالیتشان در شبکه‌های اجتماعی سوالاتی شده است.

از جمله این فرم‌ها، یک فرم تاشو است که در آن خواسته شده که متقاضیان درباره فعالیت در «مهمترین» شبکه‌های اجتماعی مدنظر خودشان، توضیحاتی ارائه دهند.

متقاضیان دریافت روادید آمریکا می‌توانند گزینه «من از شبکه‌های اجتماعی استفاده نمی‌کنم» را انتخاب کنند اما یک مقام وزارت خارجه آمریکا درباره تبعات استفاده از این گزینه به متقاضیان هشدار داده و اعلام کرده که در صورت اثبات دروغگویی متقاضیان، «تبعات جدی در زمینه مهاجرت» در انتظار آنها خواهد بود.

طبق گزارش راشا تودی، متقاضیان روادید علاوه بر تشریح و توضیح ۵ سال فعالیت خودشان در شبکه‌های اجتماعی، باید توضیحاتی درباره سفرهای ۵ سال گذشته به همراه شماره‌های تلفن و ایمیل‌هایی که داشته‌اند را هم به وزارت خارجه آمریکا ارائه کنند.

وزارت خارجه آمریکا برای صدور رواید سفر، همچنین از متقاضیان سوال می‌کند که آیا هیچ یک از اعضای خانواده آنها در «فعالیت‌های تروریستی» دخیل بوده‌اند.

اقدامات اخیر وزارت خارجه آمریکا و سوال و جواب‌های آنها از متقاضیان دریافت روادید سفر، انتقادهای فعالان مدنی و گروه‌های حقوق بشر را به دنبال داشته است.

«هینا شامسی» مدیر پروژه امنیت ملی در «اتحادیه آزادی‌های شهروندی آمریکا» (ACLU)در این باره گفت: «یک خطر واقعی درباره ارزیابی و بررسی شبکه‌های اجتماعی این است که به طور غیرمنصفانه به مهاجران و افراد کشورهای با اکثریت جمعیت مسلمان روادید داده نشود».

طبق گزارش رسانه‌ها، اقدامات وزارت خارجه آمریکا در راستای اجرای فرمان اجرایی سال ۲۰۱۷ دونالد ترامپ رئیس‌جمهور این کشور برای سخت‌ کردن روند صدور روادید انجام شده است.

پیش از این مواضع دولت ترامپ در قبال ورود مسلمانان به خاک آمریکا، از ابتدای ریاست جمهوری او خبرساز شده و بسیاری از گروه‌های حقوق بشری ممنوعیت تحمیلی آمریکا علیه ورود اتباع چندین کشور اسلامی از قبیل ایران به شدت انتقاد کرده بودند.