۰ نفر

تلاش تازه بولتون برای فضاسازی ضدایرانی

۹ خرداد ۱۳۹۸، ۱۷:۵۰
کد خبر: 356742
تلاش تازه بولتون برای فضاسازی ضدایرانی

مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز پنج‌شنبه بار دیگر با متهم کردن ایران به نقش داشتن در انفجارهای بندر «فجیره» امارات، گفت واشنگتن مستندات خود را به شورای امنیت سازمان ملل متحد تحویل می‌دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز پنج‌شنبه بار دیگر ایران را عامل انفجارهای اخیر در چند نفتکش در نزدیکی بندر «فجیره» امارات عربی متحده معرفی کرد و گفت واشنگتن به زودی مدارک نقش ایران در این حادثه را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه می‌کند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، بولتون که به امارات سفر کرده، گفت این «مدارک و مستندات» هفته آینده به شورای امنیت تحویل داده می‌شود.

وی با بیان اینکه «تهدید ایران» ادامه دارد، گفت: «نمی‌پذیریم که ایران واشنگتن و متحدانش را تهدید کند.»

بولتون که سال‌هاست یکی از سخنران‌های ثابت گردهمایی‌های گروهک تروریستی منافقین است و حتی به این گروهک وعده داده بود سال ۲۰۱۹ در تهران سخنرانی کند، در مورد سیاست واشنگتن در قبال جمهوری اسلامی ایران گفت: «ما به دنبال تغییر نظام ایران نیستیم.»

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا هم این هفته گفت ایران با رهبران کنونی خود می‌تواند «کشوری فوق‌العاده» باشد و واشنگتن خواهان تغییر نظام سیاسی ایران نیست.

بولتون امروز در بخش دیگری از صحبت‌هایش مدعی شد که تصمیم آمریکا برای اعزام نیروهای نظامی به منطقه خلیج فارس، توانست در برابر ایران «بازدارندگی» ایجاد کند و ایران را به عقب‌نشینی واداشت.

ادعای نقش‌آفرینی ایران در حادثه فجیره در حالی مطرح می‌شود که همین امروز «برایان هوک» نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در امور ایران گفت هنوز نمی‌تواند در این مورد اظهار نظر قطعی داشته باشد و منتظر است تا نتیجه تحقیقات امارات در این مورد روشن شود.

بولتون دیروز هم مدعی شده بود که «تقریبا اطمینان» دارد که ایران عامل انفجارهای ماه گذشته در چهار تانکر در بندر فجیره بوده است.

سید «عباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران این اظهارات را «مضحک» توصیف کرد و گفت: «آقای بولتون و سایر جنگ طلبان و آشوب طلبان باید بدانند که صبر راهبردی، هوشیاری بالا و آمادگی کامل دفاعی جمهوری اسلامی ایران که برخاسته از اراده ملتی بزرگ و مقاوم است، مانع تحقق خواسته‌های شوم آنها برای برای ایجاد هرج و مرج در منطقه خواهد شد.»

امروز «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه هم ادعاهای آمریکا علیه ایران را غیرقابل اتکا خواند. او با اشاره به سابقه آمریکا در تحریف داده‌های اطلاعاتی گفت: «نمی‌توانیم آنچه همکاران آمریکایی می‌گویند را قطعی فرض کنیم. در موارد بی‌شماری شاهد آن بوده‌ایم که آمریکایی‌ها واقعیات یا رخدادهای مشخصی را چنان پیچ و تاب داده‌اند که با اهداف سیاسی آن‌ها و برداشت‌های محدود آن‌ها از آنچه رخ داده و چگونگی یک رخداد و اینکه یک کار چطور باید انجام شود، همخوان باشد.» 

آمریکا از چند هفته پیش به بهانه مقابله با «تهدید ایران»، حضور نظامی خود در منطقه را افزایش داده است. رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه با اعزام ۱۵۰۰ نیروی نظامی بیشتر به منطقه موافقت کرد، اما مدعی شد اعزام این نیروها ماهیت دفاعی دارد. «جوزف دانفورد» رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا هم شب گذشته گفت هدف از اعزام نیروهای آمریکایی ایجاد «بازدارندگی» است و واشنگتن قصد ندارد ایران را تحریک کرده یا بر میزان تنش‌ها بیافزاید.