۰ نفر

نخست‌وزیر ژاپن سفر به ایران را بررسی می‌کند

۳ خرداد ۱۳۹۸، ۹:۴۳
کد خبر: 355326
نخست‌وزیر ژاپن سفر به ایران را بررسی می‌کند

رسانه‌های ژاپنی از برنامه‌ریزی و تمایل نخست‌وزیر این کشور برای سفر به ایران خبر می‌دهند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، تلویزیون دولتی ژاپن امروز (جمعه) اعلام کرد که «شینزو آبه» نخست‌وزیر این کشور در حال بررسی سفر به ایران در نیمه ماه ژوئن (اواخر خرداد ماه) است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» به نقل از شبکه «اِن. اِچ. کِی» از سال ۱۹۷۸ میلادی (۱۳۵۷ شمسی) هیچ نخست‌وزیر ژاپن به ایران سفر نکرده و این اولین سفر در حالی خواهد بود که ایالات متحده طی هفته‌های اخیر به شدت در حال تنش‌زایی با تهران است.

بر این اساس، احتمال دارد آبه سفر بالقوه به ایران را با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در زمان سفر وی به ژاپن در روز شنبه، درمیان بگذارد و نتیجه نهایی درباره انجام شدن این سفر بعد از این مشورت مشخص شود.

همچنین یک منبع دولتی ژاپن به خبرگزاری «کیودو» گفت که رایزنی با سران جمهوری اسلامی ایران جهت کاهش تنش‌های اخیر با ایالات متحده، در دستورکار سفر احتمالی آبه به ایران قرار دارد.

تمایل نخست‌وزیر ژاپن برای سفر به تهران پس از آن اعلام شده که «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۲۵ اردیبهشت طی سفری به توکیو، ضمن با مقامات ژاپنی دیدار و درباره لزوم کاهش تنش‌های در منطقه رایزنی کرده بود.

ظریف روز ۲۶ اردیبهشت طی دیدار با آبه و «تارو کونو» وزیر خارجه ژاپن با تأکید بر اینکه ایران تاکنون در برابر اقدامات آمریکا از جمله خروج این کشور از توافق هسته‌ای از خود «خویشتنداری حداکثری» نشان داده، گفت اقدامات تنش‌زای آمریکا در منطقه «غیرقابل قبول» است.

نخست‌وزیر ژاپن نیز در دیدار با وزیر خارجه ایران ضمن ابراز نگرانی از تنش‌زایی‌های آمریکا در منطقه غرب‌ آسیا، خواستار حفظ و گسترش روابط دوستانه توکیو با تهران شد.

شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ با صدور بیانیه‌ای از توقف برخی اقدامات تهران ذیل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خبر داده و و به کشورهای باقیمانده در توافق ۶۰ روز فرصت داد تا تعهدات خود به ویژه در حوزه های بانکی و نفتی را اجرا کنند .

حدود یک سال پیش بود (۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷) که دولت آمریکا به دستور ترامپ، از توافق بین‌المللی برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به «برجام» خارج شده و تمام تحریم‌های هسته‌ای ذیل این توافق را در دو بازه ۹۰ و ۱۸۰ روزه مجددا اعمال کرد.

البته این تنها اقدام ضد ایرانیِ کاخ سفید طی یک سال گذشته نبود و دولت ترامپ هر هفته تحریم‌ها یا محدودیت‌های جدیدی را علیه اشخاص و نهادهای ایرانی یا غیر ایرانی مرتبط با تهران اعمال کرده است. لازم به‌ذکر است که آمریکا در پیشبرد این اهداف خصمانه خود تنها نبوده و اتحادیه اروپا نیز با اقدامات ضد ایرانی تقریبا مشابهی، واشنگتن را همراه کرده است.