۰ نفر

پمپئو هم از تندروی بولتون نگران شد

۲ خرداد ۱۳۹۸، ۱:۳۵
کد خبر: 355097
پمپئو هم از تندروی بولتون نگران شد

شبکه خبری سی ان ان به نقل از چند منبع در کاخ سفید گزارش داد که تندروی ها و سبک افراطی بولتون در تحمیل نظرات جنگ طبانه خود، پمپئو را نگران تجاوز وی به حوزه اختیاراتش کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، سی ان ان بامداد پنجشنبه در تارنمای خود نوشت: چهار منبع آگاه گفتند که رقابت جان بولتون مشاور امنیت ملی و مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا برای اعمال نفوذ در طیفی از مسائل از جمله درباره ایران، کره شمالی و ونزوئلا، تنش هایی میان این مقام های کاخ سفید ایجاد کرده است.
چند منبع مختلف به این شبکه خبری گفتند که روش محاسبه گر بولتون چندان مورد رضایت پمپئو نبوده و باعث شده این نگرانی به وجود آید که بولتون پای خود را از نقش مشاور امنیت ملی فراتر گذاشته و به حیطه اختیارات وزیر امور خارجه تجاوز کرده باشد.
یکی از این منابع تنش میان این دو را اینگونه توصیف کرد که در دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اینگونه به نظر می رسد که بولتون نقش وزیر خارجه را ایفا می کند و در برخی از مسائل بسیار حساس از جمله در توئیتر بسیار پر سروصدا ظاهر می شود.
به نوشته سی ان ان، اگرچه تنش های داخلی در موضوعات امنیت ملی امری تازه نیست، اما یک منبع که شاهد تنش های میان بولتون و پمپئو بوده اذعان کرد که این تنش ها در نشست های امنیت ملی کاخ سفید کاملا نمایان است.
براساس این گزارش، بولتون از زمانی که به عنوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید منصوب شده، سبکی متفاوت از پیشینیان خود در این سمت اتخاذ کرده است.
وی از زمان انتصاب به این سمت در حالی که باید میان نهادهای مختلف درگیر در موضوع امنیت ملی هماهنگی ایجاد کند، تاکنون نشست های بسیار کمی با حضور مقام های مختلف برگزار کرده است.
بولتون در این مدت ترجیح داده که فقط نشست های کوتاه و غیررسمی با شخص ترامپ و مقام های شورای امنیت ملی آمریکا برگزار کند تا از رسیدن نظرات مخالف به ترامپ جلوگیری کرده و نقش مشاور امنیت ملی را از نقش اطلاع رسانی به رئیس جمهوری به نقش تصمیم گیری ارتقا دهد.
سی ان ان همچنین در گزارش خود آورده است که بولتون در درخواست هایی که برای دریافت اطلاعات به سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) ارسال می کند، نام پمپئو را حذف می کند تا در جریان این اطلاعات قرار نگیرد که این امر ناراحتی وزیر خارجه آمریکا را در پی داشته است.
بولتون اخیرا سفری به مقر سیا در ایالت ویرجینیا برای دریافت اطلاعاتی پیرامون ایران داشته است که به گفته سی ان ان، حضور شخصی وی در مقر سیا به دلیل حساسیت اطلاعات نبوده، بلکه وی خواسته افرادی همچون مقام های وزارت خارجه و آن دسته از کارکنان شورای امنیت ملی آمریکا که در حلقه نزدیکان او نیستند، در جریان این اطلاعات قرار نگیرند.
به گفته منابع آگاه، وظیفه مشاور امنیت ملی دادن اطلاعات به رئیس جمهوری و اجرای دستورات او است اما بی ثباتی ترامپ در تصمیم گیری فضایی برای بولتون ایجاد کرده که به دنبال تاثیرگزاری روی او باشد.
این رفتارهای بولتون حتی عصبانیت ترامپ را در به دنبال داشته است. یک منبع آگاه می گوید که ترامپ بارها گفته است بولتون در موضوع کره شمالی او را تضعیف کرده و نزدیک بوده که کلیت فرآیند مذاکرات با پیونگ یانگ را به بن بست بکشاند.
درباره ایران نیز ترامپ معتقد است که بولتون به دنبال جنگ افروزی است اما رئیس جمهوری آمریکا خواستار مذاکره و توافق با ایرانیان است.
حتی مواقعی بوده که ترامپ در دیدارهای رسمی مقابل مقام های خارجی به بولتون تشر زده و برای دریافت مشاوره رو به پمپئو کرده است.