۰ نفر

لندن به دو راهی همه‌پرسی دوم یا برگزیت رسید

۱ خرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۳۰
کد خبر: 354957
لندن به دو راهی همه‌پرسی دوم یا برگزیت رسید

نخست وزیر انگلیس به منظور نجات توافق برگزیت مدنظر خود اعلام کرده که می‌خواهد طرح برگزاری همه پرسی دومی را در صورت موافقت پارلمان با توافق برگزیت به پارلمان بیاورد.

به گزارش روزنامه "تاگس اشپیگل" آلمان، "ترزا می"، نخست وزیر انگلیس می خواهد طرح برگزاری همه پرسی دومی برای برگزیت را به منظور رای گیری به پارلمان انگلیس بیاورد، البته این در صورتی است که نمایندگان پارلمان با توافق برگزیت ترزا می با اتحادیه اروپا موافقت کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، ترزا می، این تصمیم خود را روز گذشته در یک سخنرانی در لندن اعلام کرد. وی تاکید کرد که می خواهد در اوایل ماه ژوئن در چارچوب یک روند قانونی یک توافق برگزیت جدید را ارائه دهد.

توافق برگزیت ترزا می با بروکسل تا به حال سه بار در پارلمان انگلیس شکست خورده است. مذاکرات درباره یک توافق در این باره با حزب کارگر انگلیس روز جمعه بدون نتیجه به پایان رسید. بلافاصله بعد از آن ترزا می یک پیشنهاد جسورانه را ارئه داده و گفت: این آخرین شانس برای توقف بن بست ایجاد شده در روند برگزیت است.

ترزا می اخیرا اعلام کرده است که بعد از رای گیری پارلمان انگلیس درباره توافق برگزیت در ماه ژوئن یک جدول زمانی برای کناره گیری خود را اعلام می کند. اینکه آیا به این ترتیب شانس موفقیت توافق برگزیت ترزا می در پارلمان افزایش می یابد همچنان جای تردید دارد.

انگلیس قرار بود در 29 ماه مارس اتحادیه اروپا را ترک کند،  اما به دلیل به وجود آمدن هرج و مرج زیاد و برای جلوگیری از یک خروج نامنظم این تاریخ به 31 اکتبر موکول شده است.

تصمیمات جدید ترزا می برای یک برگزیت منظم در آلمان با دیده تردید نگریسته می شود.

"نوربرت روتگن"، رئیس کمیسیون سیاست خارجی آلمان از حزب دموکرات مسیحی در این باره گفته است که متاسفانه من نگرانم که این پیشنهاد جدید تغییرات اساسی در شرایط موجود ایجاد نکند. ترزا می به الگوهای خود در این باره پایبند است و دوباره آن را به صورت پیشنهادات جدید ارائه می دهد.

ترزا می قرار است امروز (چهارشنبه) نمایندگان پارلمان انگلیس را در جریان طرح جدید خود درباره برگزیت قرار دهد.

"نیلز اشمید"، از سیاستمداران بلند پایه حزب سوسیال دموکرات آلمان هم در این باره ابراز تردید کرد که آیا ترزا می در حزب خود همچنان اقتدار لازم برای اینکه جدیدترین تصمیمات خود را به پارلمان بیاورد دارا است.

وی در این باره گفت که برگزاری یک همه پرسی دوم مدتهاست که در انگلیس به تعویق افتاده بعد از اینکه ماه ها دولت و پارلمان راه همدیگر را در مسیر برگزیت سد می کردند.

الکساندر گراف لامبسدورف، از سیاستمداران بلند پایه حزب لیبرال دموکرات آلمان هم در باره این تصمیم ترزا می و امکان موفقیت آن ابراز تردید کرده است.

وی هچنین تصریح کرد ک اگر ترزا می، تمدید مجدد تاریخ برگزیت را پیشنهاد دهد اتحادیه اروپا نباید با این مسئله که به نهادهای اروپایی آسیب بیشتری وارد می کند موافقت کند. وی مشارکت فعلی انگلیس در انتخابات پارلمانی اروپا را اقدامی عجیب که هم به شهرت و هم عملکرد اتحادیه اروپا آسیب می رساند دانست.  

اپوزیسیون انگلیس واکنش سردی به پیشنهاد جدید ترزا می درباره برگزیت نشان داده و جرمی کوربین، رئیس حزب کارگر در این باره گفته است که آنچه که نخست وزیر انگلیس ارائه داده همان توافق بد سابق در پوسته ای جدید است. وی اعلام کرد که حزبش از این طرح حمایت نمی کند. همچنین بسیاری هم حزبی های ترزا می هم با این طرح مخالفت کرده اند.

در این شرایط حالا انگلیس باید در 23 ماه می در انتخابات پارلمانی اروپا مشارکت کند. مناقشات درباره برگزیت به نظر می رسد در آستانه این انتخابات بخصوص به حزب حاکم محافظه کار آسیب رسانده است. اگر محافظه کاران در این انتخابات نتیجه بدی را بدست آورند روند کناره گیری نخست وزیر تسریع می شود.