۰ نفر

فرانسه: اروپا به خاطر ایران به شدت تحت فشار آمریکاست

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۹:۴۰
کد خبر: 354800
فرانسه: اروپا به خاطر ایران به شدت تحت فشار آمریکاست

آقای لو مر روز سه‌شنبه ۲۱ مه (۳۱ اردیبهشت) گفت: "بله، آمریکا فشار می‌آورد. این فشار شدید است، خیلی شدید و مستقیم روی همین موضوع... فشار به مقام‌های سیاسی وارد می‌شود، به کابینه و همه کسانی که به نوعی با این مسئله سر و کار دارند."

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از بی بی سی، آقای لو مر روز سه‌شنبه ۲۱ مه (۳۱ اردیبهشت) گفت: "بله، آمریکا فشار می‌آورد. این فشار شدید است، خیلی شدید و مستقیم روی همین موضوع... فشار به مقام‌های سیاسی وارد می‌شود، به کابینه و همه کسانی که به نوعی با این مسئله سر و کار دارند."

بریتانیا، فرانسه و آلمان که از امضاکنندگان توافق هسته‌ای ایران (برجام) در سال ۲۰۱۵ هستند، در مذاکره با ایران تلاش می‌کنند تا برای جبران پیامدهای خروج آمریکا از برجام و کم‌اثر کردن تحریم‌های ایالات متحده، سازو کار مالی اینستکس را برای مبادله مواد غذایی و دارو و دیگر کالاهای اساسی با ایران به اجرا در آوردند.

اما با وجود راه‌اندازی این سیستم هنوز در عمل اجرای آن به دلیل بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران با مشکلات زیادی روبرو است.

تحریم‌های آمریکا به گونه‌ای است که شرکت‌های خارجی طرف حساب ایران را از فعالیت در آمریکا محروم می‌کند.

"تسلیم اولتیماتوم ایران نمی‌شویم"

هم‌زمان با افزایش تنش‌ها بین ایران و آمریکا، ایران اعلام کرده که در واکنش به خروج آمریکا از برجام و در اعتراض به اقدامات ناکافی سایر کشورهای عضو این توافق بخشی از تعهدات خود بر اساس برجام را متوقف می‌کند.

از جمله روز دوشنبه ۳۰ اردیبهشت سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد که تولید اورانیم غنی شده با خلوص پایین را چهار برابر می‌کند.

وزیر دارایی فرانسه گفته است که علاوه بر فشار آمریکا هشدارها و اقدامات ایران درباره توافق هسته‌ای هم مذاکره درباره کانال مالی را سخت کرده است.

آقای لو مر گفت: "ایران مرتب تهدید به نقض توافق می‌کند و این کار کمکی به تسهیل امکان تجارت نمی‌کند... من فکر نمی‌کنم که اروپا تسلیم اولتیماتوم ایران شود."

اشاره وزیر دارایی فرانسه به تعیین ضرب‌الاجل شصت روزه ایران برای کشورهای عضو برجام است تا "به تعهدات خود به ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی عمل کنند."