۰ نفر

تاکید آلمان بر لزوم اقدامات تنش‌زدا در مناقشات هسته‌ای ایران

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۹:۰۰
کد خبر: 354638
تاکید آلمان بر لزوم اقدامات تنش‌زدا در مناقشات هسته‌ای ایران

وزیر خارجه آلمان ضمن هشدار درباره عواقب تهدیدات آمریکا علیه ایران در مناقشات هسته‌ای تاکید کرد که باید همه اقدامات لازم برای کاهش تنش‌ها در منطقه انجام شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، "هایکو ماس"، وزیر امور خارجه آلمان در گفتگویی با نشریه "بیلد آلمان در واکنش به اظهارات جنگ طلبانه اخیر "دونالد ترامپ"، رئیس جمهور آمریکا درباره ایجاد مارپیچی از تنش ها که به صورت پشت سر هم رخ می دهد و طرف ها را وارد یک درگیری نظامی که هیچکس خواهان آن نیست هشدار داد.

"هایکو ماس" تهدیدات متقابلی که در مناقشات هسته‌ای بین آمریکا و ایران این روزها رخ می دهد را بسیار نگران کننده دانسته و گفت: شرایط جدی است و جدی تر هم می شود.

 وی در عین حال تصریح کرد که نگرانی بزرگ من این نیست که ایالات متحده در منطقه می خواهد یک جنگ به راه بیاندازد و من بر این باور نیستم که ایران هم خواهان چنین جنگی است. اما در حال حاضر در منطقه تنش های خیلی بزرگی وجود دارد مانند انتقال ناو آمریکایی به منطقه خلیج فارس و حمله به خطوط انتقال نفت عربستان سعودی که به صورت خودکار می تواند مارپیچی از تنش ها را ایجاد کند.

وزیر امور خارجه آلمان تصریح کرد که باید در این شرایط همه اقدامات انجام شود تا این شرایط تشدید نشود. این مسئله مهم است که در این اوضاع تنش زدایی کنیم.

وی همچنین به این مسئله اشاره کرد که در این راستا در روز جعه گذشته با همتای روسی خود صحبت کرده و و در روزهای آینده هم منتظر دیدار با مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در برلین است. وی همچنین از تلاش های وزارت خارجه آلمان برای تاثیرگذاری بر ایران به منظور آرام کردن اوضاع خبر داد.

وی افزود: باید همه اقدامات انجام شود که تنش های واقعا بزرگ در این مرحله به وقایع غیر قابل پیش بینی منجر نشود که به صورت خودکار به تشدید خشونت ها انجامیده و در نهایت جنگی به وجود آید که به نظر من هیچ کس خواهان آن نیست.

هایکو ماس در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد که آمریکایی ها یک استراتژی را دنبال می کنند که فشار بر ایران را تا جایی که ممکن است بالا نگه دارند.

هایکو ماس همچنین به استراتژی ایران در این مناقشات و بخصوص اولتیماتوم 60 روزه‌ای که به اتحادیه اروپا برای عمل به تعهداتش داده است انتقاد وارد کرد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران 18 اردیبهشت ماه در جلسه هیئت دولت از توقف فروش اورانیوم غنی‌سازی‌شده و آب سنگین برای مدت 60 روز خبر داد و گفت: اگر آنها (اروپایی‌ها) در این مدت به جبران بپردازند ما هم به شرایط امروز برمی‌گردیم، ولی اگر در پایان 60 روز به نتیجه‌ای نرسیم دو اقدام دیگر را در پیش می‌گیریم.

وزیر امور خارجه آلمان همچنین درباره عواقب ناشی از نبودن توافقنامه هسته‌ای با ایران هشدار داده و گفت: اگر توافق هسته‌ای دیگر وجود نداشته باشد ممکن است ایران به غنی سازی اورانیوم برای ساخت سلاح هسته‌ای روی آورد.

وی در ادامه ضمن هشدار درباره عواقب این اقدام احتمالی ایران برای منطقه همچنین به افزایش قیمت جهانی نفت به دلیل تشدید مناقشات بین آمریکا و ایران اشاره کرد.