چین، طی بیانیه‌ای رسمی، در پاسخ به افزایش تعرفه کالا توسط ایالات متحده، مقابله به مثل کرد و تعرفه کالاهای آمریکایی را افزایش داد.

اقتصادآنلاین – مهسا نجاتی؛ حدود چند ساعت پس از هشدار توییتر ترامپ برای عدم مقابله به مثل چین در خصوص افزایش تعرفه کالاها، وزارت مالی چین، تعرفه هزاران کالای آمریکایی را که در مجموع به طور سالیانه حدود 60میلیارد دلار ارزش دارد را افزایش داد. این تصمیم چین، پاسخ مستقیم به عملکرد دولت ترامپ در ماه ژوئن بود که بر اساس آن، تعرفه کالاهای چینی به ارزش 200میلیارد دلار، از 10درصد به 25 درصد افزایش پیدا کرد.

چین، در بیانیه‌ای که روز دوشنبه منتشر کرد گفت: "اقدام چین در خصوص افزایش تعرفه‌ها، پاسخی به یک‌جانبه‌گرایی ایالات متحده و حمایت از تجارت است." چین امیدوار است که ایالات متحده، به مسیر صحیح مذاکرات تجاری دو جانبه بازگردد و با در نظر گرفتن منافع هر دو طرف، به توافق برسند.

گفتنی است که انتظار می‌رود، دولت ترامپ نیز به منزله پاسخ به عملکرد چین، میزان تعرفه‌ها را باز هم افزایش دهد که نشان‌دهنده آغاز جنگ تجاری دیگری است. ترامپ، بارها نارضایتی خود را از عدم تعادل تجاری بین دو اقتصاد بزرگ جهان را ابراز کرده و بیان کرده که ایالات متحده سالیانه صدها میلیارد دلار ضرر می‌کند.

در حالی که کسری تجاری بین این دو اقتصاد بزرگ در سال 2018 به 419 میلیارد دلار رسید اما، این پول نه از دست رفته و نه ضرورتا به ضرر ایالات متحده بوده است. در واقع، آخرین افزایش کسری، نشانه‌ای از قدرت است؛به معنی اقتصاد قدرتمند ایالات متحده و افزایش تقاضا برای خرید کالاهای چینی در این کشور.

در نمودار ارائه شده، میزان تجارت ایالات متحده و چین، و همچنین کسری تجارت بین این دو کشور، از سال 1985 تا 2018 را مشاهده می‌کنید؛

نگاهی به روند تجارت ایالات متحده و چین