۰ نفر

تحلیل اشپیگل؛

استیصال اروپا در کارزار تشدید تنش‌ها میان ایران-آمریکا

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۹:۵۷
کد خبر: 352670
استیصال اروپا در کارزار تشدید تنش‌ها میان ایران-آمریکا

نشریه اشپیگل در گزارشی با تاکید بر اینکه آمریکا با ریاست جمهوری ترامپ در حال تشدید تنش‌ها با ایران است، تصریح کرد اروپا بی آنکه کاری انجام دهد، مستاصل تنها نظاره‌گر اوضاع است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، این نشریه در گزارش خود با اشاره به لغو ناگهانی سفر مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا به آلمان با شدت گرفتن تنش‌ها میان تهران و واشنگتن نوشت: سیاست خارجی یک کسب و کار نمادین است. اینکه چه کسی در چه زمانی به چه شخصی دیدار کند، اینکه کدام فرد چه کسی را برای چه مدتی منتظر نگه دارد، تمامی اینها در دیپلماسی اهمیت دارد. دولت آلمان اگرچه پس از لغو سفر پمپئو تلاش کرد طوری نشان دهد که آزرده نشده است اما رفتار پمپئو نشان دیگری از این بود که چه اندازه روابط فعلی برلین و واشنگتن شکننده است.

اشپیگل ادامه داد: آمریکایی‌ها اکنون در حال تشدید تنش با تهران هستند، این در حالی است که این وضعیت پیامدهایی غیر قابل پیش‌بینی برای متحدان آنها در اروپا دارد. چهره‌های سیاسی در برلین بیش از پیش نگرانند که خطر وقوع یک جنگ بیشتر از هر زمان دیگری است. برخی از آنها بر این باورند که به نظر می‌آید آمریکا به دنبال ایجاد زمینه برای راه انداختن درگیری با ایران است.

به نوشته این نشریه آلمانی، واشنگتن تلاش دارد با اعمال حداکثر فشار اقتصادی بر ایران و با استفاده از تهدیدات نظامی تهران را به زانو درآورد. دولت ترامپ تحریم‌های سختی علیه تهران وضع کرده و در حال افزایش حضور نظامی خود در خلیج فارس است. ترامپ پس از دریافت اطلاعاتی که ادعا می‌کند حاکی از تحرکات ایران برای حمله به سربازان آمریکایی بوده است، یک ناو هواپیمابر به همراه چند بمب افکن به منطقه خلیج فارس اعزام کرد.

اشپیگل افزود: این اقدامات از دو لحاظ خطرناک هستند. اول اینکه تنش با ایران با جمعیتی بالای ۸۰ میلیون می‌تواند به‌طور بین‌المللی یا غیر از آن، به یک درگیری نظامی تبدیل شود. همچنین دیپلماسی تقابلی دولت ترامپ در خاورمیانه اختلافات با متحدان اروپایی را نیز تشدید کرده است، چراکه برخلاف وضعیت ونزوئلا، اروپا به‌طور مستقیم تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. امنیت این قاره در خطر خواهد بود. پیامدهای یک جنگ در وهله اول بر اروپا تأثیر می‌گذارد. منابع در دولت آلمان می‌گویند که بارها به آمریکایی‌ها هشدار داده شده که سیاست‌های آنها خطری به مراتب بزرگ‌تر برای اروپا دارد تا ایران اما این تلاش‌ها بی فایده بوده‌اند.

این نشریه در ادامه نوشت: جنگ احتمالاً در دستور کار ترامپ قرار ندارد. وی در کارزار انتخاباتی‌اش وعده داد که در دوران ریاست جمهوری او، آمریکا به "چرخه مخرب مداخلات و هرج‌ومرج‌ها" و از این رو، "تلاش برای براندازی حکومت‌هایی که ما از آنها هیچ نمی‌دانیم و نباید در آنها مداخله‌ای داشته باشیم" پایان خواهد داد. اما رئیس جمهور و جان بولتون، مشاور امنیت ملی او هر دو به دنبال این هستند که تهدیدات علیه ایران باید تشدید شود.

اشپیگل همچنین نوشت: در این میان، اروپایی‌ها واشنگتن را برای افزایش مناقشه در خاورمیانه مقصر می‌دانند. نیلزآنن یک مقام ارشد وزارت امورخارجه آلمان در این باره گفت: واشنگتن با سیاست خود برای اعمال فشار حداکثری بر ایران در حال تشدید تنش‌های منطقه‌ای است. همچنین وزیر امورخارجه لوکزامبورگ اظهار داشت: سیاست ترامپ در خاورمیانه به شدت خطرناک است. وی توافقات بین‌المللی با ایران را زیر پا گذاشته و در مناقشه فلسطین- اسرائیل در واقع به گونه‌ای عمل می‌کند که را حل دو کشوری را غیر ممکن می‌کند.

به نوشته نشریه اشپیگل، سران در برلین و بروکسل بر این باورند که ایران در مواجهه با فشارها و تحریکات آمریکا با خویشتن داری عمل می‌کند. تهران یک سال پس از آنکه آمریکا به‌طور یک‌جانبه از توافق هسته‌ای خارج شد و تحریم‌ها را علیه ایران بازگرداند، هفته گذشته اعلام کرد که قصد دارد به شکلی محدود برخی تعهداتش در توافق را کاهش دهد.

هلگا اشمید، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تاکید بر ادامه پایبندی اروپا به توافق هسته‌ای تا زمان پایبندی ایران به تعهداتش گفت که این اقدام تهران نقض توافق به شمار نمی‌آید.

اشپیگل با اشاره به اینکه توافق هسته‌ای در معرض خطر قرار دارد، افزود: تهران از طرف‌های اروپایی توافق هسته‌اینا امید شده است. پس از خروج آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان به ایران اطمینان دادند که هر کاری در توانشان باشد برای حفظ توافق انجام خواهند داد. این کشورها برای دور زدن تحریم‌های آمریکا اعلام کردند که سازوکار را موسوم به اینستکس برای ادامه تجارت با ایران و واردات و صادرات از این کشور ایجاد خواهند کرد اما در عمل، حتی یک تراکنش تاکنون انجام نشده است. راه‌اندازی این سازوکار به تعویق افتاده است و مدیران آن، به‌ویژه نگران این هستند که چگونه کار خود را انجام دهند که هدف تحریم‌های آمریکا قرار نگیرند.

این نشریه نوشت: در این میان، ایران مهلتی ۶۰ روزه برای اروپا تعیین کرد تا برای حفظ توافق کاری کنند و اثر تحریم‌ها را از بین ببرند در غیر این‌صورت، تهران غنی‌سازی اورانیوم را از سر خواهد گرفت یا از توافق خارج خواهد شد.

اشپیگل تصریح کرد: در واقع اروپا در شرایطی که آتش اختلاف میان تهران و واشنگتن شعله‌ور می‌شود، به شکلی درمانده در حال تماشا است، چراکه به گفته یک دیپلمات اتحادیه اروپا، "ما در حال حاضر روی یک طناب نشسته‌ایم. در یک طرف آمریکایی‌ها قرار دارند که طناب را به سمت خود می‌کشند و در سمت دیگر ایرانی‌ها هستند. این طناب لحظه به لحظه در حال نازک‌تر شدن است."