۰ نفر

پامپئو:

برای اقدام نظامی آماده‌ایم، خارجی‌ها از ونزوئلا خارج شوند

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۵:۴۷
کد خبر: 351508
برای اقدام نظامی آماده‌ایم، خارجی‌ها از ونزوئلا خارج شوند

علیرغم اینکه دخالت‌های پیاپی واشنگتن موجب دامن زدن به آشوب‌های ونزوئلا شده است، وزیر خارجه آمریکا تأکید کرده تمامی کشورهایی که در حق دموکراسی مردم ونزوئلا مداخله می‌کنند باید این کشور را ترک کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا که اخیراً به طور مداوم از گزینه نظامی واشنگتن در ونزوئلا سخن گفته، در مصاحبه تازه خود مدعی شد که ایران، روسیه، کوبا و هر کشوری که در حق مردم ونزوئلا برای احیای دموکراسی‌ مداخله کند، باید این کشور آمریکای لاتین را ترک کنند.

علیرغم آنکه «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید و «دونالد ترامپ» در اظهارنظرات مختلف از آمادگی واشنگتن برای اقدام نظامی در ونزوئلا سخن گفته‌اند، پامپئو در مصاحبه خود  با شبکه «ای بی سی نیوز» کشورهایی همچون کوبا، ایران و روسیه را به مداخله در امور ونزوئلا متهم کرد.

 وی اینگونه گفت: «بدون کوبا، امکان در قدرت ماندن مادورو وجود نداشت...روس‌ها باید خارج شوند. ما از همه کشورها چنین چیزی را می‌خواهیم. ایران نیز امروز آنجا است. آنها نیز باید آنجا (ونزوئلا) را ترک کنند. تمامی کشورهایی که در حق مردم ونزوئلا برای احیای دموکراسی‌هایشان مداخله می‌کنند، باید این کشور را ترک کنند».

پس از شکست هفته گذشته کودتای تحت رهبری آمریکا در ونزوئلا، وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته (یکشنبه) در مصاحبه خود مدعی شد که «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور منتخب ونزوئلا « در این لحظه حکمرانی می‌کند» اما نمی‌تواند بخشی از آینده کشورش باشد.

وی ضمن تأکید بر حمایت واشنگتن از «خوان گوایدو» رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا گفت: «ما از برگزیده مجمع ملی حمایت کرده‌ایم. خوان گوایدو رئیس‌جمهور موقت این کشور است و همانطور که می‌دانید، چنین چیزهایی برخی اوقات مسیر ناهمواری را پیش رو دارد».

اظهارات وزیر خارجه آمریکا در حالی مطرح شده است که گوایدو در مصاحبه اخیر خود با «واشنگتن‌پست» علت شکست کودتای هوادارنش را، وفاداری ارتش ونزوئلا به مادورو اعلام کرده بود.

پامپئو که پیش از گزینه احتمالی مداخله نظامی آمریکا در ونزوئلا سخن گفته بود، اینبار به امید بی‌اعتبار دانستن مادورو گفت: «مادورو برای این لحظه حکمرانی می‌کند اما قادر به حکمرانی نیست. فقر بی‌شمار، قحطی بی‌شمار و کودکان بیماری وجود دارند که به دارو دسترسی ندارند. اگر تغییرات امروز یا فردا یا یک هفته دیگر رخ بدهد، او کسی نیست که بتواند بخشی از آینده ونزوئلا باشد».

وی در ادامه افزود: «مادورو نمی‌تواند و نباید از امنیت فعلی جایگاه خود احساس خوشایندی داشته باشد زیرا مردم ونزوئلا در نهایت خواستار کناره‌گیری وی می‌شوند».

در حالی که ونزوئلا مدتی است بابت دخالت‌های آشکار آمریکا و برخی متحدانش با ناآرامی‌هایی مواجه شده،  وزیر خارجه آمریکا اخیراً با انتشار ویدئویی، ژست حمایت از مردم ونزوئلا را به خود گرفت و گفت: «اکنون زمان انتقال قدرت است و واشنگتن به عنوان شریک این کشور آمریکای لاتین در هر لحظه از این مسیر در خدمت خواهد بود. پیام من به مردم ونزوئلا واضح است. آمریکا در تلاش برای آزادی و دموکراسی همراه با شما استوار ایستاده است. شجاعت و صدای شما ونزوئلا را در مسیر آزادی و رفاه قرار خواهد داد و ما در هر لحظه از آن با شما همکاری خواهیم کرد.»

وی در مصاحبه با ای بی سی نیوز بار دیگر به گزینه نظامی آمریکا علیه دولت منتخب ونزوئلا اشاره کرد و گفت که دولت ترامپ «طیف کاملی از گزینه‌ها» را برای پاسخ به اوضاع ونزوئلا در دست بررسی دارد که شامل گزینه نظامی هم می‌شود.

پامپئو توضیح داد:‌«رئیس‌جمهور (ترامپ)، مجموعه کاملی از گزینه‌ها را در اختیار دارد: گزینه‌های دیپلماتیک، گزینه‌های سیاسی، گزینه‌هایی با همپیمانانمان و در نهایت مجموعه‌ای از گزینه‌ها که شامل استفاده از ارتش آمریکا نیز می‌شود. وقتی شرایط پیش بیاید، ما آن را برای وی (مادورو) آماده‌ کرده‌ایم».

وزیر خارجه آمریکا توضیحی نداد که پیش آمدن چه نوع شرایطی به اقدام نظامی آمریکا منتهی خواهد شد.

پامپئو در پایان در خصوص اقدام نظامی دولت ترامپ در ونزوئلا بدون اجازه کنگره گفت: «رئیس‌جمهور، طیف کاملی از اختیارات بند 2 (قانون اساسی) را در دست دارد. اطمینان کامل دارم که هر اقدامی که در ونزوئلا انجام دهیم، قانونی خواهد بود».