۰ نفر

روسیه و عمان به همکاری هسته‌ای خود با ایران ادامه می‌دهند

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۰:۰۹
کد خبر: 351412
روسیه و عمان به همکاری هسته‌ای خود با ایران ادامه می‌دهند

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس تحریم‌های جدید هسته‌ای آمریکا علیه ایران را فرصتی دانست و گفت: اکنون با منع صادرات آب سنگین به عمان علیرغم اینکه عمان همکاری خود را قطع نمی‌کند، می‌توانیم تولید اورانیوم ۲۰ درصد را آغاز کنیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خانه ملت، سید محمد جواد ابطحی، با اشاره به عدم تمدید معافیت هسته‌ای ایران از سوی آمریکا درباره همکاری با روسیه در حوزه غنی سازی و انتقال آب سنگین به عمان، گفت: این اقدام  نشان می دهد از نظر هیأت حاکمه آمریکا واقعا برجام مرده است و همچنین حاکی از این است که آمریکا نه تنها به برجام بلکه به هیچ تعهد بین المللی پایبند نیست.

فشار حاصل از جنگ اقتصادی باعث فشار آمریکا بر روسیه و عمان شده است

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: اینکه آمریکا روسیه و عمان را در معرض تهدید ناشی از تحریم قرار دهد برمی گردد به فشارهایی که در جنگ اقتصادی در حال متحمل شدن است و می خواهد به نحوی از فشار این جنگ بکاهد.

وی در ادامه با بیان اینکه شب گذشته روسیه اعلام کرد که نه تنها به همکاری خود با ایران ادامه داده بلکه آن را توسعه نیز می دهد، عنوان کرد: کشور عمان نیز برای آمریکا استراتژیک است و آنها نمی توانند به راحتی عمان را اذیت کنند چرا که ممکن است این کشور به سرعت راه خود را از آمریکا جدا کند.

ابطحی در ادامه با تأکید بر اینکه هیچ کدام یک از کشورهای روسیه و عمان به خواسته آمریکا تن نمی دهند، ابراز داشت: حتی اگر این اتفاق نیز بیفتد برای ایران بهتر است چرا که یکی از انتقادات ما به برجام پذیرش صادرات آب سنگین بود در حالی که هم اکنون می توانیم خودمان با استفاده از آب سنگین تولید داخل، اورانیوم غنی کنیم.

آب سنگین را برای تولید اورانیوم 20 درصد نگاه می‌داریم

وی افزود: جمهوری اسلامی خود از مدعیان تولید و غنی سازی اورانیوم 20 درصد است و اکنون بسیار بهتر است که آب سنگین تولید داخل را حفظ کنیم تا بتوانیم در جهت توسعه فعالیت هسته ای از آن بهره ببریم.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی در پایان شرایط فعلی را برای آمریکا مناسب ندانست و خاطرنشان کرد: پیش از این تأسیسات هسته ای فردو و نطنز نیز تحریم بودند که در جریان همین تحریم توانستیم به تکنولوژی غنی سازی اورانیوم 20 درصد برسیم لذا برخی تحلیلگران آمریکایی به جایی رسیده اند که اقدامات ترامپ را به نفع ایران می دانند.