۰ نفر

ابراز نگرانی روسیه از ادامه سیاست‎های ضد ایرانی آمریکا

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲۰:۳۷
کد خبر: 351058
ابراز نگرانی روسیه از ادامه سیاست‎های ضد ایرانی آمریکا

رئیس هیات روسیه در نشست سوم مقدماتی کنفرانس ان.پی.تی در نیویورک با ابراز نگرانی از تداوم سیاست‌های ضدایرانی آمریکا اعلام کرد: برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) کارایی پیمان ان.پی.تی را اثبات کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، در گزارش وزارت امور خارجه روسیه هیچ نامی از رئیس هیات روسی در این نشست که در نیویورک برگزار شد برده نشده است.
به نقل این فرد گفته شده، برجام نمونه ای از توانایی دیپلماسی بین المللی شده است که پایه و اساس آن را اهداف مشترک و اراده سیاسی واحد و هدف گیری جمعی برای کسب نتایج تشکیل می داد.
مقام روس تصریح کرد: ایران هیچگاه پیمان ان پی تی را نقض نکرده است، تکیه بر این پیمان امکان یافتن کلید حل و فصل سیاسی دیپلماتیک برای حل و فصل وضعیت که برخی از کشورها برای حل این مساله بکار گرفتند.
وی خاطرنشان کرد: برجام کمک کرد همه مسائل درباره تهران (مساله هسته ای ایران) سریع برطرف شود.
وی ادامه داد: ما خویشتنداری ایران را تحسین می کنیم که بدون هر گونه انحرافی برجام را اجرا می کند، همکاری این کشور با آژانس بین المللی انرژی اتمی بطور بی سابقه ای در سطحی قرار دارد که حتی انتقاد کنندگان از برجام نیز نمی توانند همکاری خود با آژانس در چنین سطحی را تحسین کنند. 
به گفته مقام روس، با این وجود اجرای برجام با چالش های جدی تر مواجه می شود که از سوی آمریکا که یکی از مولفان اصلی این توافق است بوجود آمده است.
در سال گذشته روسیه و چین سند کاری را برای حمایت از برجام آماده کردند که از کشورهای عضو ان پی تی حمایت گسترده شد. 
مقام روس گفت: کشورهای اروپایی و سایر متحدان آمریکا از پیوستن به ابتکار ما ترسیدند. در آن زمان این کشورها امیدوار بودند آمریکای خشمگین را آرام کنند. نتایج ناگوار چنین رویکردی کاملا آشکار است. 
آمریکا قطعنامه شورای امنیت و منشور سازمان ملل را نقض می کند
وی ادامه داد: آمریکا از تعهدات خود در برجام صرف نظر کرده و بطور عمدی مفاد قطعنامه 2231 شورای امنیت و ماده 25 منشور سازمان ملل را نقض می کند.
نمونه این رویکرد تشدید تحریم های ضدایرانی آمریکا است همه این اقدامات با انگیزه هایی دور از اهداف عدم انتشار تسلیحات هسته ای انجام می گیرد. 
مقام روس خاطرنشان کرد: آمریکا این واقعیت را پنهان نمی کند که هدف آن تغییر حکومت ایران و تغییر نظام در یک کشور مستقل است و هرگونه همکاری تهران در عرصه بین المللی را تحت کنترل واحد خود قرار دهد.
«آمریکا با درخواست های در عرصه عدم انتشار هسته ای در صدد اجرای سیاست های ضدایرانی خود است و این مساله نگرانی ها را تشدید می کند.»
وی خاطرنشان کرد: تمایل سرسختانه طرف آمریکایی برای دشوار کردن اجرای برجام پس از تصمیم این کشور برای خروج از آن، باید محکوم شود.
وی ادامه داد: تهدید برای بکارگیری تحریم ها علیه سازمان ملل، آژانس بین المللی انرژی اتمی و کشورهای عضو این سازمان ها برای حمایت از اجرای برجام غیرقانونی و غیرقابل قبول است.
مقام وزارت خارجه روسیه تصریح کرد: از آمریکا می خواهیم خوب فکر کند و به اجرای تعهدات بین المللی خود بازگردد.
نباید کاری کرد ایران از برجام خارج شود 
وی ادامه داد: اجرای برجام نشان داد که همه مسائلی که از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی دربرابر ایران مطرح شد درچارچوب پروتکل الحاقی به توافقنامه پادمان های آژانس حل می شود به شرطی که خواسته های آژانس موجه باشد و آنچه که مورد تحقیق قرار می گیرد مواد هسته ای باشد.
مقام روس خاطرنشان کرد: اطمینان داریم که پروتکل الحاقی نمی تواند و نباید برای بررسی مجدد اطلاعات تجسسی یا دارای منشاء مشکوک مورد استفاده قرار گیرد.
نباید این نکته را از یاد برد که پروتکل الحاقی در ایران بر اساس داوطلبانه استفاده می شود و تمام تلاش ها را کرد تا در آینده نیز بکار گرفته شود؛ نباید کاری کرد که ایران از برجام خارج شود.