۰ نفر

تلاش ناموفق ژاپنی‌ها برای افزایش نرخ تورم

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲۰:۱۸
کد خبر: 350675
تلاش ناموفق ژاپنی‌ها برای افزایش نرخ تورم

بانک مرکزی ژاپن در گزارش جدید خود از وضعیت این کشور اعلام کرد که نرخ رشد اقتصادی‌اش کاهش خواهد یافت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بانک مرکزی ژاپن در گزارش جدید خود اعلام کرد سومین اقتصاد بزرگ جهان نخواهد توانست به تورم ۲ درصدی هدفگذاری شده تا سال ۲۰۲۲ دست یابد و این نرخ کمتر از این سطح خواهد بود. این بانک نرخ تورم را تا پایان مارس سال ۲۰۲۲ معادل ۱.۶ درصد پیش بینی کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، نرخ تورم ژاپن در حال حاضر زیر یک درصد است که با وجود شش سال از سیاست های محرک بانک مرکزی این کشور به ریاست هاروهیکوکورودا برای افزایش آن تحرک اندکی داشته است. اعضای هیات مدیره بانک مرکزی ژاپن در نشست دو روز پیش خود تصمیم گرفتند سیاست های انبساطی فعلی را ادامه دهند.

در طول سال گذشته سیاست‌گذاران ژاپنی سعی کردند حمایت‌های بیشتری از اقتصاد کشور خود که بر اثر جنگ تجاری آمریکا و چین و کاهش رشد اقتصادی کشورهای جهان در وضعیت نامساعدی قرار داشت انجام دهند. اقتصاد ژاپن که اقتصادی وابسته به صادرات محسوب می‌شود سال گذشته رشد ضعیفی را تجربه کرد و این مساله کار بانک مرکزی این کشور را برای افزایش نرخ تورم با مشکلات زیادی مواجه کرد.

این بانک از فضای نامطمئن کنونی اقتصاد جهانی و برنامه دولت برای افزایش مالیات بر مصرف از هشت درصد به ۱۰ درصد به عنوان بزرگ ترین ریسک های فعلی بر سر راه اقتصاد ژاپن نام برده است. در بخش دیگری از گزارش بانک مرکزی، نرخ رشد اقتصادی برای سال ۲۰۲۲ معادل ۱.۲ درصد پیش بینی شده است که کمتر از پیش بینی های قبلی این بانک است.

از سال ۲۰۱۳ بانک مرکزی ژاپن برنامه گسترده ای برای خرید اوراق قرضه آغاز کرد تا بتواند نرخ تورم را به دو درصد افزایش دهد اما هنوز از تحقق چنین هدفی ناکام بوده است. کورودا پیش تر و در ماه ژانویه از کاهش چشم انداز رشد اقتصادی ژاپن خبر داده بود.