۰ نفر

استعفای روزنستاین از وزارت دادگستری آمریکا

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۵:۳۸
کد خبر: 350301
استعفای روزنستاین از وزارت دادگستری آمریکا

اتفاقی که در هفته‌ها و ماه‌های اخیر انتظارش می‌رفت رخ داد و راد روزنستاین، معاون وزارت دادگستری آمریکا، اعلام کرد که از مقام خود کناره‌گیری خواهد کرد. روزنستاین که دو سال قبل رابرت مولر را به‌عنوان بازرس ویژه تحقیقات مربوط به مداخله روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال 2016 منصوب کرده بود، گفته است که استعفای خود را تحویل دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، داده و کمتر از دو هفته دیگر سمت خود را ترک خواهد کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، این انتصاب از سوی روزنستاین پس از آن صورت گرفت که دونالد ترامپ در ماه می ۲۰۱۷ جیمز کومی، رئیس پیشین اف‌بی‌آی را برکنار کرد. انتصاب مولر از سوی روزنستاین در دوره حضور جف سشنز در وزارت دادگستری آمریکا صورت گفته بود.

روزنستاین یکی از افراد باسابقه در وزارت دادگستری آمریکا به شمار می‌آید و درواقع در دوره ریاست‌جمهوری جورج دبلیو بوش منصوب شده بود. روزنستاین پس از انتصاب رابرت مولر رابطه‌ای پرتنش  با دونالد ترامپ داشت و ترامپ بارها با اعمال فشار بر وزرای دادگستری آمریکا خواستار برکناری روزنستاین شده بود.  

روزنستاین در دوره حضورش در سمت معاون وزیر دادگستری آمریکا مورد انتقاد هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه قرار داشت. ترامپ و اطرافیانش از روزنستاین که یک جمهوری‌خواه است، برای سپردن مسئولیت رسیدگی به پرونده مداخله روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا انتقاد کرده‌اند. او همچنین در تصمیم‌گیری‌های وزارت دادگستری شرکت داشته و دموکرات‌ها از این مسئله انتقاد کرده‌اند.

روابط روزنستاین با رئیس‌جمهور آمریکا از سپتامبر 2018 متشنج شد. در آن زمان نیویورک‌تایمز گزارشی منتشر کرد که بر اساس آن راد روزنستاین درباره برکناری دونالد ترامپ از ریاست‌جمهوری آمریکا بر اساس متمم 25 قانون اساسی آمریکا صحبت کرده بود. منابع نیویورک‌تایمز به این روزنامه اعلام کرده بودند که روزنستاین ایده ضبط مخفیانه صدای ترامپ برای اثبات ناکارآمدی او را مطرح کرده و گفته بود که این اقدام برخلاف قانون اساسی نیست. بااین‌حال پس از انتشار گزارش نیویورک‌تایمز، روزنستاین این ادعا را رد کرد. او در بخشی از نامه استعفای خود با طعنه به فشارهای ترامپ نوشت: «ما بدون ترس یا امتیازدادن قوانین را اجرا می‌کنیم، چون نمی‌توان با شواهد موثق برخورد جناحی و سلیقه‌ای کرد».

بااین‌حال، روزنستاین با تشکر از رئیس‌جمهور آمریکا برای فرصتی که به او داد، گفته است: «از شما برای نزاکت و شوخ‌طبعی‌ای که در گفت‌وگوهای خصوصی‌مان نشان دادید و برای اهدافی که در سخنرانی پس از پیروزی‌تان تعیین کردید؛ از جمله میهن‌پرستی، امنیت، انسجام، آموزش و رفاه سپاسگزارم».

استعفای روزنستاین امری بود که از ماه مارس و با انتصاب ویلیام بار به‌عنوان وزیر جدید دادگستری آمریکا قابل انتظار بود. بااین‌حال او در پست خود ماند تا در انتشار گزارش رابرت مولر، بازرس ویژه، به بار کمک کند؛ موضوعی که ریاست‌جمهوری ترامپ را تحت‌الشعاع قرار داده بود، اما با وجود جنجال‌های فراوانی که در دو سال اخیر و در روند تحقیقات بازرس مولر ایجاد شده بود، انتشار این گزارش در نهایت، اتهامی را متوجه ترامپ نکرد. رابرت مولر در پاسخ به اعتراض‌های نمایندگان کنگره گفته بود که شواهد کافی در مورد کارشکنی ترامپ در روند اجرای قانون و عدالت به دست نیاورده است و اگر کنگره قصد به‌دست‌آوردن چنین شواهدی را دارد، مستقیما می‌تواند وارد عمل شود. مخالفان ترامپ پس از انتشار این گزارش اعتقاد داشتند که مولر در گزارش خود در بخش‌های متعددی به این نکته اشاره کرده است که ترامپ بارها قصد دورزدن قانون یا کارشکنی در مسیر اجرای آن را داشته، اما اطرافیان یا زیردستانش از این‌گونه دستورهای او سرپیچی می‌کردند.

در پی این اعتراض‌ها، ویلیام بار، وزیر دادگستری آمریکا، با ارسال نامه‌ای به اعضای کنگره درباره این گزارش گفت که هیچ‌کدام از مسئولان کمپین انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور در این زمینه با روسیه همکاری نکرده‌اند. روزنستاین هم هفته گذشته در واکنش به اعتراض‌ها نسبت به شیوه انتشار گزارش رابرت مولر، بدون اشاره مستقیم به انتشار گزینشی آن، از «منتقدان مزدور» انتقاد و از چگونگی مدیریت رابرت مولر بر روند تحقیقات دفاع کرد و گفت: «اگر وکلای ما نمی‌توانند از آنچه مدنظر ماست در یک پرونده در دادگاه دفاع کنند و قضاوت را نسبت به آن متقاعد کنند، پس نتیجه می‌گیریم که تصورات یک‌جانبه ما مشکل دارد، نه دادگاه‌های ما».

ترامپ بارها انگیزه انجام این تحقیقات که از جمله احتمال تبانی کارزار انتخاباتی او با روسیه را بررسی می‌کرد زیر سؤال برده بود و پس از انتشار این گزارش، متهم‌نشدن خود را نشانه صحت ادعاهای خود و شکستی بزرگ برای مخالفانش دانست. کاخ سفید هنوز واکنشی به اعلام استعفای روزنستاین نشان نداده و تنها اعلام کرده که دونالد ترامپ پیش از این استعفا، جفری روزن، معاون وزارت حمل‌ونقل، را به‌عنوان جانشین روزنستاین مدنظر قرار داده بود.