۰ نفر

ترامپ:عربستان را از دست نمی‌دهم، آنها کلی از ما خرید می‌کنند

۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۶:۳۴
کد خبر: 349680
ترامپ:عربستان را از دست نمی‌دهم، آنها کلی از ما خرید می‌کنند

رئیس جمهوری آمریکا گفت: ببینید، عربستان، به عنوان یک کشور بسیار ثروتمند، ما از آن دفاع می‌کنیم، ما به عربستان سوبسید می‌دهیم. آنها چیزی جز پول نقد ندارند، درست است؟ اما به آنها سوبسید می‌دهیم. و آنها از ما خیلی چیزها می‌خرند، آنها ۴۵۰ میلیارد دلار از ما خرید کرده‌اند. می‌دانید، افرادی هستند که می‌خواهند با عربستان قطع رابطه شود. آنها ۴۵۰ میلیارد دلار از ما خرید کردند. من نمی‌خواهم آنها را از دست بدهم! از جنبه نظامی، ما به عربستان سوبسید می‌دهیم.

به گزارش دیلی کالر، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در سخنانی که در جمع حامیانش در ویسکانسین ابراز کرد، ادامه داد: من به پادشاه عربستان زنگ زدم. من پادشاه را دوست دارم. من گفتم، پادشاه، ما بابت دفاع از شما، در حال ضرر کردن هستیم و شما پول زیادی دارید. این حقیقت دارد. اما او گفت خوب چرا شما باید با من تماس بگیرید، هیچکس تا پیش از این چنین تماسی نداشته است. من گفتم دلیلش این است که آنها احمق بودند! خوب ما در حال کار بر روی توافقی با عربستان هستیم. در بسیاری از جاها، در بسیاری از جاها. من صادقانه به شما می‌گویم، این کار از جمع کردن ۱۱۳.۵۷ میلیون دلار از یک مستأجر در یک محله بد جا در شهر نیویورک آسان‌تر است. و همینطور امن‌تر است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، دولت ترامپ مدت‌هاست که به این مساله اشاره دارد که آنها حامی ثابت قدم دولت عربستان هستند و این امر بیشتر به دلیل سرمایه گذاری عربستان در کمپانی‌های آمریکایی است.

رهبری عربستان پس از قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار مخالف سعودی تحت نظر و فشار شدید جهانی قرار گرفته است. ترامپ تاکید کرده که در این مناقشه در کنار این رهبری خارجی (عربستان) ایستاده و در سخن عجیبی گفته که جهان یک محل بسیار خطرناک است.

ترامپ در آن زمان در دفاع از تصمیم‌اش برای ادامه همکاری با عربستان اعلام کرده بود: اگر ما حماقت بار این قراردادها را کنسل کنیم، روسیه و چین بهره‌بردار اصلی خواهند بود و بابت به دست آوردن تمامی این تجارت‌های تازه بسیار خوشحال خواهند شد. این احتمالاً یک هدیه شگفت انگیز مستقیم از سوی آمریکا برای آنها به شمار می‌رود.

مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا در نوامبر گذشته میلادی بر موضع ایالات متحده تاکید کرده و گفته بود: عربستان برای تضمین دموکراسی شکننده عراق و حفظ ارتباط بغداد به منافع غرب و نه تهران تلاش می‌کند. ریاض همچنین با همکاری با کشورهای میزبان و همکاری نزدیک با مصر و ایجاد روابط قوی‌تر با اسرائیل به مدیریت موج مهاجران فراری از جنگ داخلی سوریه کمک می‌کند.

اخیراً نیز ترامپ به این حقیقت اشاره کرد که کمپانی نفتی دولتی عربستان در حال افزایش قیمت نفت است.

ترامپ در توئیت فوریه خود خطاب به اوپک نوشت: قیمت نفت به شدت رو به افزایش است. اوپک، لطفاً آسوده باش و آسان بگیر. جهان نمی‌تواند این قیمت بالا را بپذیرد. تهدیدآمیز است!