۰ نفر

احتمال تقویت رشد اقتصادی آمریکا قوت گرفت

۶ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۵:۱۰
کد خبر: 349244
احتمال تقویت رشد اقتصادی آمریکا قوت گرفت

با کاهش نگرانی‌ها از وقوع رکود و افزایش میزان صادرات، رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهه نخست امسال احتمالا افزایش خواهد یافت.

به گزارش رویترز، وزارت بازرگانی آمریکا در نسخه مقدماتی گزارش خود از رشد اقتصادی این کشور اعلام کرد چشم‌انداز رشد اقتصادی این کشور بهبود یافته است؛ هر چند که احتمالاً گزارش نهایی حاکی از رشد ملایم‌تری در مقایسه با رشد اقتصادی سال گذشته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، این وزارتخانه نرخ رشد اقتصاد آمریکا را ۲ درصد پیش‌بینی کرده است و مهم‌ترین دلیل افزایش رشد را افزایش میزان صادرات این کشور عنوان کرده است. در سه ماهه پایانی سال گذشته بزرگ‌ترین اقتصاد جهان رشد ۲.۲ درصدی را تجربه کرده بود.

با کم‌رنگ شدن نتایج مثبت لایحه کاهش مالیاتی دولت ترامپ، رشد اقتصادی آمریکا در مقایسه با رشد ۴.۲ درصدی سه ماهه دوم سال ۲۰۱۸ تقریباً نصف شده است اما هنوز رشد این کشور مثبت است و رکورد ۱۰ سال رشد مثبت اقتصادی که در طول تاریخ آمریکا بی‌سابقه است ادامه خواهد داشت.

سام بولارد، کارشناس مسائل اقتصادی در بانک "ولز فارگو" گفت: اقتصاد در موقعیت مستحکم خود باقی خواهد ماند اما انتظار داریم در میان مدت از سرعت رشد کاسته شود.

انتظار می‌رود اوج کاهش رشد اقتصادی امسال آمریکا در سه ماهه پایانی امسال اتفاق بیافتد و نرخ رشد به ۰.۲ درصد کاهش یابد.

کاهش نرخ رشد اقتصادی آمریکا باعث شده است تا چین خود را به این کشور نزدیک کند. در شرایطی که نرخ رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۱۸ میلادی حدود ۶.۵ درصد بود، اقتصاددانان معتقدند چین تا حدود سال ۲۰۳۰ جای آمریکا را به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد جهان خواهد گرفت.

افزایش صادرات آمریکا به ویژه به چین و کاهش محسوس میزان واردات منجر به کاهش محسوس کسری تراز حساب تجاری این کشور خواهد شد و بسیاری از کارشناسان معتقدند این مساله در کوتاه مدت باعث تقویت رشد اقتصادی خواهد شد.