۰ نفر

دورخیز مخالفان ترامپ برای تظاهرات در لندن

۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲۲:۰۰
کد خبر: 348927
دورخیز مخالفان ترامپ برای تظاهرات در لندن

ده‌ها نهادهای حقوق بشری و مخالف سیاست‌های جنگ‌طلبانه و نژادپرستانه آمریکا در انگلیس با صدور بیانیه‌هایی آمادگی خود را برای برگزاری تظاهرات گسترده درلندن حین سفر مجدد ترامپ به انگلیس اعلام کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «ائتلاف توقف جنگ» که از جمله بزرگ نهادهای ضدجنگ در انگلیس به شمار می رود، ساعاتی پس از اعلام رسمی برنامه سفر رئیس‌جمهوری آمریکا به لندن، با انتشار فراخوانی از مردم خواست تا مانند سال گذشته در تظاهرات پرازدحام علیه ترامپ شرکت کنند.
در این فراخوان از دعوت رسمی دولت انگلیس از رئیس‌جمهوری آمریکا انتقاد شده و آمده است: ترامپ فردی نژادپرست و فاسد است که علاوه بر تهدید اقلیت‌های قومی و مذهبی در داخل آمریکا، به دنبال جنگ‌طلبی در خارج است. او حضور نظامی آمریکا در افغانستان و حمایت از عربستان را افزایش داده و از حملات رو به افزایش اسرائیل علیه فلسطین حمایت می‌کند. 
این فراخوان می‌افزاید: ترامپ همچنین اعلام تهدید نظامی علیه ونزوئلا کرده و از رژیم‌های افراطی در دنیا حمایت می‌کند. آمریکای ترامپ همچنین تنش‌ها میان غرب با روسیه و چین را به نقطه نگران‌کننده‌ای کشانده است.
همچنین گروه «با یکدیگر علیه ترامپ و علیه ترامپ می‌ایستیم» روز چهارم ژوئن (14 خرداد) را برای برگزاری تظاهرات اعتراضی در لندن انتخاب کرده‌اند. در بیانیه‌ای که این سه نهاد منتشر کرده آمده است: ترامپ نماد افراط‌گرایی، اسلام‌ستیزی، یهودستیزی، جنگ و درگیری است. این بار با حضور در خیابان‌های شهر نشان خواهیم داد که از سیاست‌های او متنفر هستیم.
دفتر نخست‌وزیری انگلیس دیروز سه‌شنبه تائید کرد که 'دونالد ترامپ' رئیس‌جمهوری آمریکا سوم ژوئن (13 خرداد) به لندن سفر خواهد کرد. این سفر با دعوت ملکه انگلیس انجام می‌شود و رئیس‌جمهور آمریکا و همسرش، ملانیا ترامپ، در جریان سفر مهمان ملکه خواهند بود.
ترامپ تابستان سال گذشته پس‌ازآنکه چهار بار از ترس رویارویی با معترضان سفر خود به انگلیس را لغو کرده بود، تیر سال 1397 با کاهش سطح سفر رسمی به کاری، در میان تدابیر شدید امنیتی وارد لندن شد.
معترضان از ابتدای ورود رئیس‌جمهوری آمریکا به لندن با تجمع در مقابل فرودگاه و سپس اقامتگاه وی در لندن مراتب انزجار خود را نسبت به حضور ترامپ در این کشور اعلام کردند. 
یک روز بعد، نزدیک به 200 هزار نفر از معترضان در خیابان‌های مرکزی شهر لندن دست به تظاهرات زدند و شعارهایی را علیه ترامپ و رابطه ویژه لندن و واشنگتن سر دادند.
ملاقات ترزا می نخست‌وزیر انگلیس با رئیس‌جمهوری آمریکا نیز از ترس رویارویی با معترضان، خارج از لندن برگزار شد و ترامپ در طول مدت اقامت خود با بالگرد تردد می‌کرد. 
بر اساس برآوردهای صورت گرفته، تأمین امنیت رئیس‌جمهوری آمریکا در سفر به انگلیس، حدود 18 میلیون پوند خرج روی دست مالیات‌دهندگان انگلیسی گذاشت.
در جریان تظاهرات امسال انتظار می‌رود، فعالان محیط‌زیست که طی هفته گذشته در اعتراض به بحران تغییرات آب و هوایی در چندین نقطه پایتخت انگلیس تحصن و راه‌بندان ایجاد کرده‌اند حضورداشته باشند. یک سخنگوی گروه موسوم به «قیام علیه انقراض» به عنوان هماهنگ‌کننده اصلی تظاهرات فعالان محیط‌زیست گفت: آمریکا یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گازهای سمی گلخانه‌ای در جهان است و ترامپ در جامعه جهانی مسئولیت دارد.'
دولت آمریکا سال گذشته در نامه‌ای به سازمان ملل متحد تصمیمش برای خروج از معاهده اقلیمی پاریس را رسماً اعلام کرد. خروج از پیمان پاریس یکی از وعده‌های انتخاباتی دونالد ترامپ بود که مدعی است مشارکت آمریکا در کاهش میزان تولید دی‌اکسید کربن به اقتصاد کشورش آسیب می‌زند. 
همزمان فشارها روی رئیس مجلس عوام انگلیس برای موافقت با سخنرانی ترامپ در پارلمان بالاگرفته است. جان برکو دو سال پیش اعلام کرد: «تا جایی که به این مکان (پارلمان) مربوط است قویاً احساس می‌کنم مخالفت ما با نژادپرستی و تبعیض جنسیتی و حمایت ما از برابری در برابر قانون و دستگاه قضایی مستقل ملاحظاتی بسیار مهم است.» وی گفته بود سخنرانی در پارلمان یک اعتبار است که خودبه‌خود به رئیس‌جمهوری میهمان اعطا نمی‌شود.
بااین‌حال «لرد فالر» همتای برکو در مجلس اعیان با اشاره به هم‌زمانی تاریخ سفر رئیس‌جمهوری آمریکا به لندن با هفتادوپنجمین سالگرد یکی از مناسبت‌های جنگ جهانی دوم به نام روز دی معتقد است که دلایل کافی برای سخنرانی ترامپ در پارلمان وجود دارد.
هم‌زمان تعدادی از نمایندگان مجلس عوام، لایحه‌ای را تنظیم کرده که در آن مخالفت خود با سخنرانی ترامپ در پارلمان را اعلام کرده‌اند. یک نماینده ارشد مجلس اعیان هم از لرد فالر خواسته تا از موضع رئیس مجلس عوام حمایت کند. لرد فولکس حضور ترامپ در پارلمان را پرهزینه، پرخطر و غیرضروری توصیف کرده است. 
دولت انگلیس می‌گوید تصمیم‌گیری در این رابطه به نظر پارلمان بستگی دارد.