۰ نفر

سخنرانی ظریف در سازمان ملل

۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲۰:۱۵
کد خبر: 348918
سخنرانی ظریف در سازمان ملل

وزیر امور خارجه کشورمان به مناسبت روز بین‌المللی چندجانبه گرایی و دیپلماسی در نشست عالی‌رتبه سازمان ملل متحد سخرانی کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان امروز چهارشنبه در نشست عالی رتبه مجمع عمومی ملل متحد برای بزرگداشت و ارتقاء روز بین‌المللی چندجانبه گرایی و دیپلماسی برای صلح سخنرانی کرد.

بر اساس بیانیه رسمی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، متن سخنرانی محمدجواد ظریف در این نشست به شرح ذیل است:

«خانم رئیس،

ایران همیشه از چند جانبه‌ گرایی و دیپلماسی برای صلح حمایت کرده است. من امروز به اینجا آمده ام تا اعلام کنم تلاش های دیپلماتیک جمعی دیگر فقط یک گزینه خردمندانه نیست، بلکه تنها راه حل است؛ حتی اگر زمانی در سیاست بین الملل نظام تک قطبی وجود داشت، دیگر قطعا از بین رفته است.

کشور من همواره تعهد خود به چندجانبه‌گرایی را به عنوان رکن یک سیاست خارجی قوی نشان داده است. فقط نگاهی گذرا به مراودات دیپلماتیک ما در چند هفته گذشته این امر را کاملا روشن می‌نماید.

در غرب ما، آخر هفته گذشته روسای مجالس همسایگان عراق گرد هم آمدند تا رهیافت فراگیر جدیدی را برای مراودات منطقه ای بیابند و من هفته گذشته در راس هیاتی به دمشق و آنکارا رفتم تا همکاری با سوریه، ترکیه و روسیه را در چارچوب روند آستانه گسترش دهیم.

در شرق ما، نماینده ویژه جدید ما برای افغانستان در حال تعامل طبق یک رویکرد منطقه‌ای واقع‌گرایانه برای صلح و ثبات است. در همین حال، ما دو روز پیش میزبان نخست وزیر پاکستان برای گفتگو در مورد یک رهیافت چندجانبه برای ثبات منطقه ای و مبارزه با تروریسم بودیم.

در شمال ما، هفته گذشته مقامات ارشد دولت های ساحلی دریای خزر گرد هم آمدند تا اجرای کنوانسیون تاریخی خزر را آغاز کنند که در سال 2018 بعد از 22 سال مذاکره نهایی کردیم. همزمان، ما در حال نیل به یکپارچگی اقتصادی از جمله از طریق اتحادیه اقتصادی اوراسیا هستیم.

در جنوب ما، روند استکهلم را در مورد یمن تسهیل کرده و همچنین «سازوکار گفتگوی منطقه ای» در خلیج فارس را به عنوان رهیافت چندجانبه فراگیر برای همکاری و حل اختلافات پیشنهاد نموده‌ایم.

در سطح جهانی، 14 گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی موید تعهد ما به برنامه جامع اقدام مشترک، یک توافق چندجانبه مورد تایید قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل، است. به رغم ناتوانی اعضای غربی برجام در عمل به تعهدات‌شان در مورد منافع اقتصادی ملت ایران متعاقب خروج غیرقانونی آمریکا، ما به قول خود عمل کرده‌ایم.

نیازی نیست که سیاست های یکجانبه گرایانه غیرقانونی گسترده‌ی دولت فعلی آمریکا در قبال کشورم یا منطقه‌مان را فهرست کنم. فقط به ذکر چند نمونه اکتفا می‌کنم: اعمال فراسرزمینی قوانین داخلی، نادیده گرفتن تعهدات بین المللی و احکام دیوان بین المللی دادگستری، اعلام خودکامانه نیروهای مسلح یک دولت به عنوان «تروریست»، پرورش افراط گرایی از طریق جنگ‌های دائمی بی هدف و بدون ملاحظه، حمایت از اذناب حامی تروریسم اش در قبال جرایم جنگی آنها، و شناسایی الحاق نژادپرستانه و غیرقانونی قلمرو. از آنجا که بنظرشان این بی قانونی هنوز کافی نبوده است، آمریکا همچنین کسانی را مجازات می کند که به دنبال عمل به تعهدات‌شان تحت قطعنامه 2231 شورای امنیت باشند؛ قطعنامه ای که خواهان عادی سازی روابط اقتصادی با ایران است.

خانم ها و آقایان،

برای دفاع از چندجانبه گرایی، لازم است مانع دستیابی آمریکا به منافع مورد تصورش از اقدامات غیرقانونی آن کشور شد و با قوت تمام هرگونه فشاری را که به دیگران وارد می آورد تا حقوق بین الملل و قطعنامه‌های شورای امنیت را نقض کنند، رد کرد.

در رد یکجانبه گرایی، همه ما مسئولیت داریم تا به صورت دسته‌جمعی هر دولتی را برای عواقب هر گونه بی‌قانونی آن مسئول بدانیم.

از توجه شما سپاسگزارم.»