۰ نفر

آلمان: برجام برای عدم دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای مهم است

۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۹:۰۱
کد خبر: 348910
آلمان: برجام برای عدم دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای مهم است

سخنگوی دولت آلمان از تداوم تعهد کشورش به برجام خبر داد و گفت برلین بر این باور است که این توافق برای عدم دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای مهم است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، یک مقام دولت آلمان چهارشنبه از تعهد مجدد کشورش به برجام با وجود اقدام اخیر آمریکا علیه خریداران نفت ایران خبر داد.

 به نوشته روزنامه «ینی شفق» «الریکه دمر» معاون سخنگوی دولت آلمان در نشست مطبوعاتی در برلین گفت که آلمان تصمیم‌های اخیر دولت ترامپ در زمینه ایران را شاهد بوده و با دیگر اعضای اتحادیه اروپا به  ارزیابی مشترک در زمینه پیامدهای این تصمیم خواهد پرداخت.

 این مقام آلمانی با بیان این‌که برجام تجارت قانونی با ایران را بر اساس قوانین بین المللی و اتحادیه اروپا تسهیل می‌کند،  اظهار داشت: «همانطور که می‌دانید، دولت فدرال آلمان و اتحادیه اروپا بر توافق هسته‌ای با ایران متعهد مانده‌اند.»

 معاون سخنگوی دولت آلمان در ادامه گفت: «کماکان بر این باوریم که این توافق برای ممانعت از دستیابی ایران به جنگ افزارهای هسته‌ای بسیار مهم است.»

 بر اساس این گزارش، دولت آمریکا سال گذشته میلادی از توافق هسته‌ای سال 2015 با ایران کنار کشید و متعاقب آن فشار بر علیه ایران را شدت بخشید و دوباره تحریم‌هایی را علیه صادرات نفتی ایران اعمال کرد.

دولت آمریکا دوشنبه هفته جاری نیز از عدم صدور معافیت از تحریم‌های نفتی ایران که ترکیه، چین، یونان، هند، ایتالیا، ژاپن ، کره جنوبی و تایوان را شامل می‌شود، خبر داد.

این تصمیم جدید واشنگتن با مخالفت‌ برخی خریداران عمده نفت ایران، چون ترکیه و چین مواجه شد به طوری‌که سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز چهارشنبه تصریح کرد همکاری عادی چین با جامعه جهانی ازجمله «ایران» در چارچوب قوانین بین‌المللی باید مورد احترام و محافظت باشد.

وزیر خارجه ترکیه  نیز در یک نشست خبری مشترک با همتای بلژیکی خود در آنکارا، تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران را محکوم کرد.

«مولود چاووش اوغلو»، وزیر امور خارجه ترکیه در  نشست خبری با همتای بلژیکی خود اقدام دولت آمریکا در عدم تمدید معافیت‌ از تحریم‌های نفتی ایران را «بچه‌گانه» توصیف کرد.