۰ نفر

آمریکا به دنبال لغو معافیت کشورها در همکاری‌های هسته‌ای با ایران

۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲۰:۳۲
کد خبر: 348701
آمریکا به دنبال لغو معافیت کشورها در همکاری‌های هسته‌ای با ایران

منابع آگاه روز سه‌شنبه گزارش داده‌اند دولت آمریکا در حال بررسی لغو معافیت مربوط به همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای با ایران است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا لغو معافیت برخی از کشورها از همکاری‌های هسته‌ای با ایران را بررسی می‌کند. 

شبکه خبری «سی‌ان‌ان» به نقل از دو منبع آگاه گزارش داد دونالد ترامپ و مشاوران او در حال انجام بررسی‌های لازم برای لغو دسته‌ای از معافیت‌های تحریمی هستند که به چندین کشور امکان همکاری با ایران در پروژه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای را داده است. 

طبق این گزارش، مقام‌های دولت ترامپ در هفته‌های گذشته چندین جلسه برای بحث در خصوص لغو همه یا برخی از این معافیت‌های تحریمی برگزار کرده‌اند، اما هنوز به تصمیمی نرسیده‌اند. 

«جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید که از حامیان گروهک تروریستی منافقین است و در ازای دریافت پول در میتینگ‌های تبلیغاتی آنها سخنرانی کرده  یکی از مقام‌های دولت ترامپ است که از لغو این معافیت‌ها حمایت می‌کند.

مسئله مورد بحث به معافیت‌هایی مربوط می‌شود که دولت ترامپ بعد از خروج از برجام برای مراکز هسته‌ای اراک، بوشهر و فردو صادر کرد. واشنگتن در آن زمان اعلام کرد هدف از صدور این معافیت‌ها حفظ نظارت بر این تأسیسات است. 

پیشنهاد لغو این معافیت‌ها با مخالفت‌های داخلی در دولت ترامپ رو به رو شده است. گفته می‌شود «مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا از مخالفان آن است. 

مطرح شدن بحث مربوط به لغو این معافیت‌ها نگرانی برخی از مقام‌های کهنه‌کار وزارت خارجه و خزانه‌داری آمریکا را به همراه داشته است. این عده نگرانند لغو این معافیت‌ها یکی از ابزارهای مهم برای نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران را از بین خواهد برد.