۰ نفر

شورای انتقالی و دولت مدنی در سودان تشکیل می‌شوند

۲۴ فروردین ۱۳۹۸، ۱۷:۵۸
کد خبر: 346619
شورای انتقالی و دولت مدنی در سودان تشکیل می‌شوند

رئیس جدید شورای انتقالی نظامی سودان طی اولین نشست خبری خود از اعمال تغییرات در تصمیم‌های قبلی این شورا خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «عبدالفتاح البرهان»، رئیس جدید شورای انتقالی نظامی سودان از تصمیم‌های جدید این شورا برای دوره‌ انتقالی در این کشور خبر داد.

به گزارش الجزیره، البرهان که شامگاه دیروز (جمعه) از سوی «عوض بن عوف»، وزیر دفاع و رئیس شورای نظامی انتقالی سودان برای ریاست این شورا انتخاب شد، طی اولین کنفرانس مطبوعاتی خود، بیانیه این شورا را قرائت کرد.

او از معترضان سودانی خواست به همراه این شورا در جهت تکمیل و تحقق شعارهای «انقلاب سودان» با هم تلاش کنند.

البرهان که رئیس بازرسی کل کشور سودان نیز است، ممنوعیت آمد و شد را که از تصمیمات رئیس قبلی شورا انتقالی بود، لغو کرد و گفت که همه کسانی که در اعتراض‌های مردمی اخیر بازداشت شده‌اند، آزاد می‌شوند.

رئیس جدید شورای انتقالی در سودان همچنین از توقف همه درگیر‌ها و اعلام آتش‌بس در همه مناطق سودان خبر داد و همه احزاب و جریان‌های سیاسی این کشور را به گفت‌ ‌وگو دعوت کرد.

او همچنین متعهد شد که شورای انتقالی، طی مدت دو سال آینده دولت مدنی در سودان تشکیل دهد و همه مسئولان فاسد و افرادی  راکه در قتل بی‌گناهان دست‌ دارند، محاکمه و مجازات کند.

عبدالفتاح البرهان در این کنفرانس خبر همچنین گفت که «نجات قانون و آرام کردن فضای سیاسی» که منجر به انتقال قدرت شود، در دستور کار مأموریت‌های شورای انتقالی متبوع خود است.

او از مردم سودان و معترضان دولت سابق این کشور خواست به شورای انتقالی این کشور جهت بازگشت زندگی طبیعی در سودان کمک کنند.

عوض بن عوف شامگاه دیروز جمعه، به دنبال اعتراض به ریاست او بر شورای نظامی انتقالی در بین احزاب و مخالفان، از سمت خود استعفا داد و «کمال عبدالمعروف»، معاون خود را نیز برکنار کرد. بن عوف طی بیانیه‌ای عبدالفتاح البرهان را به جانشینی خود معرفی کرد.

شورای نظامی انتقالی سودان پنجشنبه گذشته (۲۲ فروردین) به دنبال بیانیه ارتش این کشور که از سوی وزیر دفاع قرائت شد، تشکیل شد. عوض بن عوف در این بیانیه، عمر البشیر، رئیس جمهوری سودان را از منصب خود برکنار کرد.

وزیر دفاع سودان، تعلیق قانون اساسی، لغو حکومت‌های محلی و حکومت مرکزی، اعمال ممنوعیت آمد و شد شبانه و تعیین دو سال برای انتقال به انتخابات و تشکیل دولت را اعلام کرده بود.

شهرهای بزرگ سودان از ۱۹ دسامبر گذشته تقریبا شاهد تظاهرات روزانه مردم این کشور علیه اوضاع بد اقتصادی و معیشتی و گران شدن نان است. معترضان تداوم ریاست جمهوری عمر البشیر را باعث این اوضاع می‌دانند و طی این مدت خواهان برکناری او از قدرت بودند. عمر البشیر از سال ۱۹۸۹  رئیس جمهوری سودان بود.