۰ نفر

براساس نتایج یک مطالعه؛

آلمان و هلند، تنها برندگان واقعی یورو هستند

۱۹ فروردین ۱۳۹۸، ۱۷:۲۹
کد خبر: 345585
آلمان و هلند، تنها برندگان واقعی یورو هستند

طبق مطالعات جدید اتاق فکر آلمان، «مرکز سیاست‌های اروپایی» (سی‌ای‌پی)، ارز واحد منطقه اروپا، یورو، تقریبا باعث کاهش جدی رشد اقتصادی همه اعضای این اتحادیه شده است.

به گزارش راشاتودی، طبق مطالعات جدید اتاق فکر آلمان، «مرکز سیاست‌های اروپایی»(سی‌ای‌پی)، ارز واحد منطقه اروپا، یورو، تقریباً باعث کاهش جدی رشد اقتصادی همه اعضای این اتحادیه شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، هرچند این مطالعه نشان می‌دهد که هلند و آلمان، در طول این ۲۰ سال که از آغاز به کار یورو می‌گذرد، سود سرشاری از آن به دست آورده‌اند. ارز واحد اروپا باعث شد تا سیلی از اعتبارات و سرمایه‌گذاری‌های از کل اروپا به سوی فضای مالی با نرخ بهره پایینِ آلمان، سرازیر شود. هرچند این حفظ این وام‌ها پس از بحران مالی ۲۰۰۸ مشکل شد، چراکه یونان، ایرلند، اسپانیا، پرتغال و قبرس مجبور شدند با کند شدن رشد اقتصادی خود، به دنبال کمک مالی باشند.

به این ترتیب طبق آن‌چه این مطالعات نشان می‌دهد، از سال ۱۹۹۹ تا کنون، هر فرد آلمانی نسبت به شرایطی که یورو وجود نداشت، به طور متوسط ۲۳۰۰۰ یورو ثروتمندتر شده است، درحالی‌که به ثروت هر فرد هلندی ۲۱۰۰۰ یورو افزوده شده است.

در مقابل، یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد که ایتالیایی‌ها و فرانسوی‌ها، هر کدام به ترتیب، ۷۴۰۰۰ یورو و ۵۶۰۰۰ یورو، فقیرتر شده‌اند.

به علت کمبود داده‌های لازم، در این مطالعه، نتایجی برای اقتصاد ایرلند که یکی از سریع‌ترین رشدها در منطقه یورو را به خود اختصاص داده است، ارائه نشد.

مؤلفان این تحقیق، الساندرو گاسپاروتی و متیاس کولاس، می‌گویند که اغلب اعضای اتحادیه اروپا در دوره‌هایی از داشتن این ارز واحد سود کرده‌اند اما این با دوره‌های بزرگ‌تری خنثی شده است که یورو باعث فشار زیادی بر رشد اقتصادی آنها شده است. در این میان یونان یک استثنا بوده است.

در سال‌های اولیه پس از معرفی یورو، اقتصاد یونان سود عظیمی از یورو به دست آورد، اما از سال ۲۰۱۱ این روند معکوس شد و اقتصاد یونان با ضرر قابل‌توجهی روبرو شد. در کل این دوره ۲۰ ساله هر فرد یونانی ۱۹۰ یورو ثروتمندتر شد.

در انتهای این گزارش آمده است: از سال ۲۰۱۱ استفاده از یورو باعث شده است رونق اقتصادی به شدت افت کند. در سال ۲۰۱۴ میزان ضررهای اقتصادی به اوج خود رسید. از آن سال به بعد، با نتیجه دادن اصلاحات اقتصادی، ضررها به طور مدوام کاهش یافته است