۰ نفر

عربستان ۳۱میلیارد دلار اوراق قرضه منتشر می‌کند

۱۲ فروردین ۱۳۹۸، ۱۵:۵۲
کد خبر: 344390
عربستان ۳۱میلیارد دلار اوراق قرضه منتشر می‌کند

عربستان سعودی قصد دارد برای جبران کسری بودجه خود، انتشار اوراق قرضه را در سال جاری میلادی به ۳۱ میلیارد دلار افزایش دهد.

به گزارش رویترز، اداره مدیریت بدهی عربستان سعودی اعلام کرد این کشور قصد دارد در سال جاری میلادی به منظور کمک مالی به کسری بودجه ملی خود ۱۱۸ میلیارد ریال معادل ۳۱.۵ میلیارد دلار اوراق قرضه منتشر کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایبنا، عربستان سعودی در سال های اخیر به دلیل کاهش قیمت جهانی نفت بمنظور پر کردن بودجه خود اقدام به اخذ وام با هزینه های بالا کرده است. بر همین اساس، میزان بدهی عربستان سعودی در پایان سال ۲۰۱۸ میلادی در حدود ۱۵۰ میلیارد دلار ثبت شد که ۵۴ درصد از آن به ریال سعودی و ۴۶ درصد آن به دلار آمریکا بود.

همچنین عربستان در ماه ژانویه سال جاری میلادی ۷.۵ میلیارد دلار اوراق قرضه بین‌المللی منتشر کرد. گفته می شود انتشار اوراق قرضه از سوی سعودی ها می تواند بیشتر منابع مالی آنها را در سه ماه نخست سال جاری میلادی تامین کند؛ ضمن اینکه ریسک های بازار را برای عربستان کاهش می‌دهد.

کسری بودجه عربستان در سال جاری میلادی ۳۵ میلیارد دلار بر آورد شده است که ۳۱.۵ میلیارد دلار آن از طریق انتشار اوراق قرضه و باقمانده آن هم از سپرده گذاری های دولت در نزد بانک مرکزی عربستان تامین خواهد شد.

تا پایان سال ۲۰۱۹ میلادی بدهی عربستان ۱۸۱ میلیارد دلار برآورد می شود که ۲۱.۷ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را به خود اختصاص خواهد داد. در پایان سال ۲۰۱۸ میلادی ۷۳ درصد از اوراق قرضه منتشر شده از سوی عربستان سعودی دارای نرخ ثابت و ۲۷ درصد آن نرخ شناور داشت. دولت سعودی قصد دارد تا پایان سال ۲۰۱۹ میلادی ۷۸ درصد از اوراق قرضه خود را با نرخ ثابت عرضه کند.

بر پایه این گزارش، انتظار می رود شرکت نفتی آرامکو عربستان هم در آینده نزدیک اولین اوراق قرضه خود را در بازارهای بین المللی منتشر کند.