۰ نفر

کدام کشورها نرخ بهره خود را کاهش می‌دهند

۸ فروردین ۱۳۹۸، ۲۰:۴۶
کد خبر: 343985
کدام کشورها نرخ بهره خود را کاهش می‌دهند

در شرایطی که احتمال افزایش نرخ بهره در آمریکا بیش از هر زمان دیگری نامحتمل است، کشورهای دیگر به فکر کاهش نرخ بهره افتاده اند.

به گزارش رویترز، کاهش رشد اقتصادی در سطح جهان بسیاری از بانک‌های مرکزی را به فکر کاهش نرخ بهره انداخته است تا از این طریق به تقویت رشد اقتصادی کمک شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، اکنون به نظر می‌رسد با توجه به دست کشیدن بانک مرکزی آمریکا از افزایش نرخ بهره، بانک‌های مرکزی با خیال آسوده‌تری خواهند توانست سیاست پولی خود را تغییر دهند. بانک مرکزی نیوزلند که در آخرین نشست خود تصمیم گرفت نرخ بهره را بدون تغییر در سطح ۱.۷۵ درصد نگه دارد، احتمالاً یکی از محتمل‌ترین گزینه‌های کاهش نرخ بهره خواهد بود.

هم‌چنین برخی از فعالان بازار پول معتقدند بانک مرکزی استرالیا نیز کاهش نرخ بهره را مد نظر خود دارد. علاوه بر این دو کشور حوزه اقیانوس آرام، نام برخی دیگر از کشورهای آسیایی به عنوان کاندیدهای کاهش نرخ بهره مطرح شده است که در بین آن‌ها نام فیلیپین، هند و اندونزی به چشم می‌خورد.

به گفته اقتصاددانان، کاهش نرخ بهره یکی از راه‌های محافظت از ارزش روپیه و پزو در برابر دلار است و به نظر می‌رسد این راهکار توسط بانک‌های مرکزی این کشورها استفاده شود. در مالزی نیز طرفداران کاهش نرخ بهره با توجه به احتمال وارد شدن نرخ تورم به محدوده منفی صدای بلندتری پیدا کرده‌اند. کره جنوبی نیز از دیگر کشورهایی است که ممکن است تصمیم به کاهش نرخ بهره بگیرد.

تحلیل‌گران بانک "ای ان زد" در گزارشی نوشتند: تغییر الگوی نرخ رشد و تورم در بسیاری از کشورهای آسیایی باعث شده است تا ضرورت تغییر سیاست‌های پولی فعلی بیش از پیش نمایان شود. انتظار نمی‌رود که همه بانک‌های مرکزی روی به سیاست‌های محرک بیاورند اما این اتفاق در بسیاری از آن‌ها رخ خواهد داد.