۰ نفر

مخالفت عربستان با بین‌المللی شدن پرونده خاشقچی

۲۳ اسفند ۱۳۹۷، ۱۹:۴۹
کد خبر: 341763
مخالفت عربستان با بین‌المللی شدن پرونده خاشقچی

رئیس کمیسیون حقوق بشر عربستان اعلام کرد که ریاض به طور قطع مخالف این است که پرونده روزنامه‌نگار سعودی که در کنسولگری این کشور در استانبول کشته شد، بین‌المللی شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، عربستان سعودی اواخر مهر ماه گذشته به کشته شدن «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار منتقد سیاست‌های آل‌سعود در ساختمان کنسولگری ریاض در استانبول اعتراف و ادعا کرد وی بعد از وقوع یک نزاع داخل این ساختمان کشته شده است.

عربستان در حالی به این قتل اعتراف کرد که هنوز به طور قطع، عامل اصلی و آمر قتل این روزنامه‌نگار منتقد سیاستهای سعودی مشخص نشده است.

«بندر العیبان» رئیس مرکز حقوق بشر عربستان امروز پنجشنبه ادعا کرد که کشورش اقدامات لازم را در خصوص مسئله خاشقچی انجام داده است.

به گزارش شبکه خبری «العربیه»،  العیبان در جریان سخنرانی خود در شورای حقوق بشر در ژنو گفته که سه جلسه تا کنون در خصوص خاشقچی برگزار شده است.

این مسئول سعودی اعلام کرد که ریاض «به طور قطع، هر گونه صحبت درباره بین‌المللی کردن مسئله خاشقچی» را رد می‌کند.

وی با این ادعا که هیچ گونه زندان مخفیانه‌ای در عربستان وجود ندارد، گفت که این مسئله مخالف قانون است.

العیبان برخی از توصیه‌های سازمان ملل را نیز در تعارض با سازمانهای سعودی عنوان کرد.

این مسئول سعودی در پایان در خصوص کشتار ملت یمن توسط ائتلافی که عربستان تشکیل داده است، ادعا کرد که این ائتلاف «به حقوق بین‌الملل در خصوص حقوق بشر پایبند است».

از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۴ ائتلافی به رهبری عربستان سعودی، برای بازگرداندن قدرت به «عبد ربه منصور هادی»، رئیس‌جمهور مستعفی یمن، این کشور را هدف حملات سنگین هوایی، زمینی و دریایی قرار داده است. 

این حملات به نابودی زیرساخت‌های یمن و گسترش فقر، بیکاری و گسترش بیماری‌های واگیردار در این کشور فقیر عربی منجر شده است. مسئولان نزدیک به جنبش انصارالله می‌گویند از زمان آغاز این حملات بیش از ۳۶ هزار غیرنظامی یمنی شهید و زخمی شده‎اند. روزنامه واشنگتن‌پست اما شمار افراد کشته‌شده در این جنگ را نزدیک به ۵۰ هزار نفر اعلام کرده است. 

در همین راستا، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه چهارشنبه (روز گذشته) گفت که ترکیه موضوع قتل خاشقچی را پیگیری خواهد کرد و در صورتی که نیاز باشد این هفته این موضوع را به دادگاه بین‌المللی خواهد کشاند.

وی با انتقاد از رویکرد دوگانه اروپایی‌ها گفت: «چرا اروپایی‌ها که مجازات اعدام در کشورهایشان ممنوع است به دعوت السیسی (رئیس جمهور مصر) برای حضور در نشست شرم‌الشیخ پاسخ مثبت دادند حال آنکه وی مرتکب قتل عام شده است... آیا اروپایی‌ها صدایشان درباره قتل وحشیانه خاشقچی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول بلند شد؟».

خاشقچی آخرین بار روز ۱۰ مهرماه (۲ اکتبر) در حال ورود به ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول دیده شد و بعد از آن رسانه‌ها گزارش داده‌اند که ناپدید شده است.