۰ نفر

قاسمی در واکنش به اظهارات مداخله‌جویانه «هوک»؛

ایران و عراق برای تداوم روابطشان از کسی اجازه نمی‌گیرند

۲۱ اسفند ۱۳۹۷، ۲۰:۰۲
کد خبر: 341358
ایران و عراق برای تداوم روابطشان از کسی اجازه نمی‌گیرند

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: ایران و عراق برای حفظ و تداوم روابطشان از هیچ تلاشی دریغ نکرده و از کسی هم اجازه نمی‌گیرند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به اظهارات مداخله جویانه و غیرحرفه‌ای «برایان هوک» نماینده وزارت امور خارجه آمریکا در امور ایران در خصوص سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به عراق و استقبال گرم دولت و ملت این کشور از وی، گفت: عصبانیت این مقام آمریکایی تعجبی ندارد، چرا که به نظر می‌رسد این کشور با وجود صرف میلیاردها دلار در خاورمیانه، نتوانسته جایگاه مطلوبی در بین ملت‌های منطقه به دست آورد که دلیل این امر قطعا سیاست‌های تجاوزکارانه، نظامی‌گری و مداخله گری این کشور است.

وی افزود:‌مقامات آمریکایی باید بد اخلاقی و زیاده طلبی بی جای خود که برای دهه‌ها به آن عادت کرده‌اند را کنار بگذارند و متوجه این نکته مهم و کاملا آشکار باشند که دوران دخالت و تعیین تکلیف برای دیگر کشورها مدت زمانی است، سپری شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: ایران و عراق کشورهایی مستقل هستند و دولت‌های آنان برآمده از رای و انتخاب مردم این دو کشور هستند و بی شک این دو ملت بزرگ، قدرت تشخیص منافع و مصالح خود را به خوبی دارند و نیاز ندارند که کشوری با سابقه سیاه تجاوز، ایجاد جنگ و ویرانی، از هزاران کیلومتر دورتر برای آنها تعیین تکلیف کند. 

قاسمی افزود: ایران و عراق همسایگانی با مرزهای طولانی و دارای تاریخی کهن و دیرینه هستند و ملت‌های دو کشور دارای اشتراکات و علقه‌های فرهنگی، دینی، مذهبی و تاریخی ریشه داری هستند و انتخاب آنها، روابطی بر پایه حسن همجواری و آکنده از مودت و مناسباتی راهبردی است، و قطعا برای حفظ و تداوم این روابط از هیچ تلاشی دریغ نخواهند کرد و از کسی نیز اجازه نمی‌گیرند.

وی گفت: آنچه امروز در روابط ایران و عراق دیده می شود از پشتوانه‌ای عمیق  و تجاربی گرانسنگ برخوردار است.

«برایان هوک» نماینده وزارت خارجه آمریکا در امور ایران دیروز (دوشنبه) 20 اسفند ماه در واکنشی خشم‌آلود به سفر «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران به عراق، مدعی شد که جمهوری اسلامی می‌خواهد عراق را به یکی از استان‌های ایران تبدیل کند.

وی که با شبکه عرب‌زبان «الحره» وابسته به دولت آمریکا صحبت می‌کرد، گفت: «فکر می‌کنم هدف نهایی ایران این است که عراق را به یک استان ایران تبدیل کند... اگر بحث امنیت، حاکمیت و ثبات عراق مطرح است، ایران پاسخ آن نیست.»

حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان دیروز (دوشنبه) در رأس هیأتی عالیرتبه به منظور انجام سفری سه روزه و برای اولین بار در دوران ریاست جمهوریش وارد بغداد شد و با مقامات این کشور از جمله «برهم صالح» رئیس جمهور و «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

در دیدار روحانی و عبدالمهدی پنج سند و یادداشت تفاهم همکاری مشترک بین مقام‌های عالیرتبه دو کشور به امضا رسید. از جمله توافقات دیروز در بغداد رایگان شدن روادید برای زوار و گردشگران دو کشور بود که قرار است از نیمه فروردین ماه 1398 اجرایی شود.