۰ نفر

حکم ۸میلیارد دلاری بانک جهانی علیه ونزوئلا به نفع آمریکا

۱۸ اسفند ۱۳۹۷، ۱۱:۳۵
کد خبر: 340566
حکم ۸میلیارد دلاری بانک جهانی علیه ونزوئلا به نفع آمریکا

بانک جهانی طی حکمی اعلام کرد ونزوئلا باید به شرکت آمریکایی کونوکو فیلیپس بیش از ۸ میلیارد دلار برای جبران مصادره سرمایه های نفتی آن در ۲۰۰۷ توسط هوگو چاوز رهبر سابق این کشور بپردازد.

به گزارش رویترز، ونزوئلا باید به شرکت آمریکایی کونوکو فیلیپس بیش از 8 میلیارد دلار برای جبران مصادره سرمایه های نفتی آن در 2007 توسط هوگو چاوز رهبر سابق این کشور بپردازد. این حکم بانک جهانی در روز جمعه بود که این شرکت انرژی آمریکایی را به بزرگترین برنده این دادخواهی تبدیل کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم،  این شرکت آمریکایی برای گرفتن پولش احتمالا باید بجنگد. ونزوئلا از پرداخت جریمه اش در سایر حکم ها طفره رفته و شاید این تصمیم بانک جهانی را به چالش بکشد. کونوکو قبلا از مسدود کردن قانونی سرمایه های نفتی ونزوئلا برای پیش بردن ادعایش استفاده کرده بود.

 تولید نفت ونزوئلا به خاطر سوء مدیریت ، نبود سرمایه‌گذاری و تحریم های مالی دولت آمریکا به پایین‌ترین حد طی هفت دهه گذشته سقوط کرده است. کاهش صادرات نفت باعث شده این کشور دچار یک بحران اقتصادی شدید شود و حدود سه میلیون نفر کشور را ترک کردند.

 سرمایه خارجی اصلی ونزوئلا شرکت سیتکو پترولیوم است که مقر آن در آمریکا قرار دارد، یک پالایشگاه نفتی که اخیرا واشنگتن هیئت مدیره ای مستقل از دولت سوسیالیست ونزوئلا برای آن انتخاب کرده است.

فرانسیسکو مونالدی، متخصص انرژی در آمریکای لاتین گفت ونزوئلا می تواند با سرمایه های سیتکو پول کونوکو را بپردازد ولی پرداخت این مبلغ کار را برای دولت آمریکا برای حفاظت از سیتکو علیه  طلبکارانش سخت می‌کند مخصوصا اگر یکی از این طلبکاران یک شرکت مستقر در آمریکا باشد. ونزوئلا 6 بار برای رد کردن یکی از این سه حکم تلاش کرد ولی موفق نشد. تصمیم دادگاه مقدار کل پولی را که ونزوئلا باید برای دو مورد از داوری‌ها بپردازد 10.7 میلیارد دلار تعیین کرده است.

 سال گذشته کونوکو 0 4 میلیارد دلار از اتاق بازرگانی بین المللی به خاطر قراردادهای نقض شده در برخی از سرمایه‌هایش دریافت کرد. شرکت نفت دولتی ونزوئلا قبول کرده این جریمه را بپردازد و 400 میلیون دلار پس از اینکه کونوکو قصد داشت به سرمایه هایش در کارائیب دسترسی پیدا کند ،پرداخت کرد.

 ملی گرایی ونزوئلا به رهبری چاوز به عنوان بخشی از پروژه سوسیالیستی او باعث بیش از 20 دادخواهی بین المللی شد که اکثرا پرداخت نشده اند.