۰ نفر

سفیر ترامپ در عراق: ایران می‌خواهد عراق را ضعیف نگه دارد

۱۶ اسفند ۱۳۹۷، ۲:۲۹
کد خبر: 340185
سفیر ترامپ در عراق: ایران می‌خواهد عراق را ضعیف نگه دارد

سفیر پیشنهادی ترامپ برای عراق در اظهاراتی مداخله جویانه که اعتراف کرد عصبانیت مقامات عراقی را در پی خواهد داشت مدعی شد ایران به دنبال تضعیف حاکمیت و نهادهای دولتی این کشور است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، متیو تولر روز چهارشنبه در نشست تایید صلاحیت خود که در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا برگزار شد، افزود: اهداف بلند مدت ما برای تقویت عراق به عنوان شریک مستقل، پایدار، متحد و دمکراتیک ایالات متحده همچنان ادامه خواهد یافت.

وی ادامه داد: ما باید به تعامل خود ادامه دهیم تا اطمینان حاصل شود که عراق می تواند در برابر تهدیدات داخلی و خارجی از جمله تهدیدات ایران، از حاکمیت و تمامیت ارضی خود دفاع کند.

سفیر پیشنهادی ترامپ برای عراق اضافه کرد: عزم ما این است که عراق به یک ستون ثبات در خاورمیانه تبدیل شود و کاملا متضاد با برنامه ایران که به دنبال بهره برداری از تفرقه، تضعیف نهادهای دولتی و ترویج افراط گرایی است.

تولر مدعی شد در حالی که آمریکا به دنبال کمک به عراق برای ایجاد نیروهای امنیتی حرفه ای وفادار به دولت است، ایران به دنبال ایجاد نیروهای نامنظم است که در خارج از کنترل کامل دولت فعالیت می کنند.

وی در ادامه سیاست های ضد ایرانی آمریکا اظهار کرد جایی که ایالات متحده به دنبال کمک به عراق برای حصول اطمینان از حاکمیت قانون است، ایران تاکتیک های سرمایه گذاری بر سازمان های جنایی را تشویق می کند.

سفیر پیشنهادی ترامپ در عراق اضافه کرد: در حالی که آمریکا به عراق برای ارتقای کیفیت آب آشامیدنی در بصره مشاوره و کمک مالی می دهد، ایران سیل محصولات غیرمتعارف کشاورزی، مواد دارویی با کیفیت پایین و مواد مخدر همچون هروئین را روانه خیابان ها و خانه های عراق می سازد.

تولر تاکید کرد: به طور خلاصه، ایران می خواهد عراق را ضعیف و وابسته نگهدارد. اگر صلاحیت من تایید شود، تلاش خواهم کرد تا عراق را قوی و مستقل سازم.

سفیر پیشنهادی ترامپ در عراق با بیان اینکه می دانم ممکن است این سخنان من برخی از رهبران عراق را عصبانی کند، گفت: همه به خوبی می دانند که برای عراقی ها اظهار نظر برای دفاع از حاکمیت ملی هزینه دارد. در طول خدمتم به عنوان سفیر آمریکا در یمن، دیده ام که ایران چگونه کار می کند تا صلح منطقه ای را به جای ارتقای آن، تضعیف کند.

تولر همچون وزیر خارجه آمریکا که سیاست خصمانه ای علیه ایران دارد، اظهار کرد: ما نمی توانیم چشمان خود را نسبت به دخالت ایران در لبنان، بحرین، سوریه و البته عراق ببندیم. ایران و گروه های نیابتی آن، منافع ما و امنیت دوستان و متحدان ما از جمله همسایگان سنی عراق و اسرائیل را تهدید می کنند.

وی در ادامه اظهارات مداخله جویانه گفت: مایلم عراقی ها بدانند که ما به دنبال جداکردن آنها از ایران به عنوان کشوری که مرز ، تاریخ و فرهنگ مشترک دارند، نیستیم. ما می خواهیم تهران، روابط عادی با عراق داشته باشد؛ روابطی که در گروه های مسلح و فعالیت جنایی ریشه ندارد، بلکه بر مبنای تجارت و مبادلات با احترام کامل به حاکمیت دولت و مردم عراق است.

تولر برای کمک به آنچه جبران تاثیر مداخلات مضر ایران در عراق برشمرد، گفت باید همچنان بر تلاش های دیپلماتیک خود برای بازسازی جایگاه عراق در منطقه به ویژه در میان کشورهای عربی، تکیه کنیم.

وی که گویا در جایگاه وزیر خارجه عراق سخن می گوید تاکید کرد روابط خوب بین عراق و همسایگان، نقش سازنده ای برای مقابله قدرتمند در برابر آنچه که نفوذ بدخواهانه ایران نامید، ایفا خواهد کرد. اگر تایید شوم، احیای روابط عراق با سایر همسایگان را در اولویت قرار خواهم داد.

گزینه ترامپ برای سفارت آمریکا در عراق با بیان اینکه کشور ثروتمندی همچون عراق با داشتن منابع طبیعی سرشار باید بتواند تمام برق مورد نیاز خود را تولید کند اما در حال حاضر عراق بیشتر گاز طبیعی خود را آتش می زند و همزمان مقدار قابل توجهی گاز و با قیمت بیشتر از ایران وارد می کند.

تولر با بیان اینکه بانک جهانی برآورد کرده است که عراق سالانه 16 میلیارد متر مکعب گاز خود را می سوزاند، اظهار کرد: اگر این گاز به درستی تصفیه و استفاده شود، می تواند نیاز نیروگاه های داخلی و صنایع را تامین و درآمد عراق را متنوع سازد که در این صورت وابستگی به واردات انرژی از ایران را از بین می برد.

وی با اعلام آمادگی آمریکا برای کمک به عراق در راه اندازی این پروژه ها، گفت: این پروژه ها نه تنها به لحاظ مالی و زیست محیطی حساس هستند، بلکه به سیاست ما برای استقلال عراق از ایران و جلوگیری از درآمد زایی ایران کمک می کند.

گزینه پیشنهادی آمریکا برای سفارت خود در عراق پس از اظهاراتی که درباره مبارزه با داعش داشت، افزود: حمایت از تکثرگرایی و حفاظت از حقوق اقلیت ها، اساس تلاش دولت برای شکست دادن داعش، مبارزه با افراط گرایی خشونت طلب، جلوگیری از توانایی ایران در بهره برداری از تقسیمات فرقه ای و همچنین ارتقای آزادی مذهبی در سراسر جهان است.