۰ نفر

با هشدار نسبت به فاجعه امنیت ملی؛

کنگره آمریکا اقدام نظامی علیه ایران را ممنوع خواهد کرد

۱۵ اسفند ۱۳۹۷، ۷:۵۶
کد خبر: 339980
کنگره آمریکا اقدام نظامی علیه ایران را ممنوع خواهد کرد

دو تن از سناتورهای دموکرات آمریکا در یادداشتی مشترک در روزنامه واشنگتن پست خواستار اقدام فوری و قاطعانه کنگره برای ممانعت از اقدام نظامی دولت کنونی آمریکا علیه ایران شدند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، «تام یودال» سناتور دموکرات از ایالت نیومکزیکو و «ریچارد جی. دوربین» سناتور دموکرات از ایالت ایلینوی آمریکا در یادداشتی مشترک که روز پنجم مارس در روزنامه واشنگتن پست منتشر شد، خواستار اقدام فوری و قاطعانه کنگره برای مقابله با اقدام نظامی احتمالی دولت ترامپ علیه ایران شدند.

آنها در این یادداشت می‌نویسند: «شانزده سال پس از تجاوز آمریکا به عراق، ما بار دیگر با تکیه بر استدلال‌های معیوب و گمراه کننده [دولت ترامپ] به سمت یک مناقشه غیرضروری در خاورمیانه کشیده می شویم. سیاست دولت ترامپ در قبال ایران که بر روی خاکستر استراتژی شکست خورده [آمریکا] در عراق پایه ریزی شده است، ما را به سمت اقدام نظامی با امید تغییر رژیم در تهران سوق می‌دهد. ما نباید اشتباهات گذشته را تکرار کنیم و کنگره باید در اسرع وقت در مسیر اطمینان یافتن از [عدم تکرار این اشتباه] دست به اقدام زند.

دولت ترامپ نیز مانند دولت جورج دبلیو. بوش و بهانه‌هایش برای راه اندازی جنگ علیه عراق، روایت‌های دروغینی را از عدم پایبندی ایران به تعهدات خود ذیل برجام ارائه کرده است، و [مدعی شده است که] این کشور تا حدودی مسئول ظهور دولت اسلامی در سوریه [داعش] است.... در جریان نشست اخیر خاورمیانه در ورشو، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل قصد و نیت خود را آشکارا بیان کردند و پمپئو گفت که دستیابی به ثبات در خاورمیانه بدون مقابله با ایران امکانپذیر نیست.

دولت ترامپ همچنین در تلاش برای جعل یک رابطه محکم میان القاعده و ایران است- آن‌هم بر پایه نظریه‌های مبهم و فقدان شواهد محکم. برخی گمانه زنی‌ها حاکی از آن است که مقامات دولت [ترامپ] با توسل به روایت القاعده و ادعای داشتن اختیار قانونی جهت اقدام نظامی تحت لوای مجوز استفاده از نیروی نظامی سال ۲۰۰۱- که برای راه اندازی جنگ افغانستان به کار رفت- حمله به خاک ایران را مدنظر دارند.

قبل از آغاز یک جنگ غیرمسئولانه و پرهزینه دیگر، ما باید از قوه ادراک خود بهره ببریم. ما باید به درس‌های تاریخ توجه کنیم و کنگره باید از اختیار قانونی خود برای مقابله با گام‌های بی پروایانه رئیس جمهور در مسیر جنگ با ایران استفاده کند. این کنگره است که به تنهایی از اقتدار لازم برای اعلام جنگ برخوردار است، نه شخص رئیس جمهور. کنگره باید برای رئیس جمهور آمریکا روشن سازد که بدون کسب مجوز از آن، به مناقشه دیگری در منطقه خاورمیانه وارد نشود. پایان دادن به تهدید فزاینده یک فاجعه امنیت ملی، بازگرداندن کشور به مسیر دیپلماسی و بازسازی اعتماد بین المللی به سیاست خارجی آمریکا بر عهده کنگره است.

سیاست‌ها و اعلامیه‌های رسمی ترامپ تنها به تنش‌ها در منطقه دامن زده است. از زمان خروج رئیس جمهور ترامپ از توافق هسته‌ای ایران، وی درگیر گفتمانی قلدرمآبانه با هدف تشدید خصومت‌ها شده است. امروز، آمریکا در این نقض عهد یکه و تنهاست، و دوستان و دشمنان را به یک اندازه با تهدیدات و تحریم‌ها مرعوب می‌سازد.

این لطمه دیرپا به موقعیت آمریکا در عرصه جهانی، ما را منزوی و با شانس اندکی برای در دست گرفتن رهبری [جهان] رها ساخته است.

در هیچ کجا به اندازه نشست ورشو این واقعیت جدید نمود نیافت. این گردهمایی در کنار دستاورد اندک خود، ناامیدی فزاینده جامعه بین الملل از سیاست‌های یکجانبه دولت ترامپ را به خوبی به نمایش گذارد. یکی از نشانه‌های افول نفوذ ترامپ در خارج از مرزهای آمریکا آن است که به رغم شرکت پمپئو و مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا در این نشست، اعضای کلیدی [و امضا کننده] توافق هسته‌ای ایران- از جمله فرانسه، آلمان، اتحادیه اروپا، روسیه و چین- یا در این نشست شرکت نکردند یا دیپلمات‌های رده پایین خود را به این نشست اعزام کردند.

در سال ۲۰۰۲ رئیس جمهور جورج دبلیو بوش تأیید کنگره را برای جنگ عراق به دست آورد، اما ترامپ و کادر مشاوران جنگ طلب او در حال حاضر ما را لحظه به لحظه به یک جنگ غیرقانونی و فاقد مجوز کنگره یا حمایت شورای امنیت سازمان ملل سوق می‌دهند.

از این رو ما قصد داریم که به زودی پیش نویس لایحه‌ای دوحزبی را مجدداً به کنگره ارائه کنیم که به موجب آن، تصویب هرگونه بودجه برای تأمین هزینه‌های حمله غیر قانونی به ایران ممنوع می‌شود. «قانون پیشگیری از جنگ غیرقانونی با ایران» ضمن مجازات تهران، اقتدار و اختیار کنگره برای اعلام جنگ را مورد تأیید قرار داده و رئیس جمهور را از کشاندن کشور به داخل یک مناقشه غیرضروری دیگر باز می‌دارد.

تا زمانی که ما از کنگره تقاضا نکنیم که قاطعانه و به فوریت مانع از حرکت رئیس جمهور به سمت جنگ شود، محکوم به تکرار اشتباهات گذشته خود هستیم. و یک بار دیگر همگی ما بهای آن را خواهیم پرداخت».

لازم به ذکر است که این دو سناتور دموکرات کنگره آمریکا در ماه سپتامبر ۲۰۱۸، برای اولین بار طرح پیشگیری از جنگ غیرقانونی با ایران را به مجلس سنا ارائه کردند، اما به واسطه نزدیک بودن به پایان دوره سنا و درگیری دولت و کنگره آمریکا بر سر لایحه بودجه پیشنهادی ترامپ به ساخت دیوار مرزی مکزیک، این طرح در نوبت بررسی قرار نگرفت و برای دوره بعد کنگره از دستور کار خارج شد.