۰ نفر

استیضاح ترامپ؛ یک گام نزدیک‌تر

۱۴ اسفند ۱۳۹۷، ۶:۳۷
کد خبر: 339741
استیضاح ترامپ؛ یک گام نزدیک‌تر

شهادت وکیل سابق دونالد ترامپ در کنگره، احتمال استیضاح رئیس‌جمهور آمریکا را بیشتر کرد و اکنون کمیته قضائی مجلس نمایندگان آمریکا قصد دارد درباره این شهادت و احتمال کارشکنی ترامپ یا اطرافیانش در مسیر اجرای عدالت و سوءاستفاده از قدرت، تحقیق گسترده‌ای را آغاز کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، در این‌باره جرولد نیدلر، رئیس کمیته قضائی مجلس نمایندگان آمریکا، اعلام کرده است  از روز گذشته حدود 60  نهاد و شخص درخواست‌هایی در زمینه همکاری با کمیته تحقیق دریافت خواهند کرد.

به عقیده نیدلر، رئیس‌جمهور ایالات متحده با اقدامات خود در مسیر اجرای عدالت مانع‌تراشی کرده است. اما اینکه چنین تحقیقاتی  به استیضاح ترامپ منجر شود، هنوز مشخص نیست و هر گامی در زمینه استیضاح به نتایج این تحقیقات و مهم‌تر از آن، به همکاری جمهوری‌خواهان کنگره بستگی خواهد داشت.

ترامپ بارها انجام هرگونه تخلف و اقدام برای ایجاد مانع در مسیر اجرای عدالت را رد کرده و دموکرات‌ها را به تلاش برای مقصرشناختن او بر اساس اتهامات بی‌اساس کرده است. مایکل کوهن در شهادت خود در کنگره، رئیس‌جمهور آمریکا را فردی «شیاد، فریب‌کار و نژادپرست» دانست و مدارکی در اثبات شهادت خود ارائه کرد.

ترامپ ایراد شهادت مایکل کوهن در کنگره آمریکا ‌‌هم‌زمان با سفر خود به ویتنام برای مذاکره با رهبر کره‌شمالی را به باد انتقاد گرفت و در توییتی نوشت: «اینکه دموکرات‌ها برای یک فرد دروغ‌گو و متقلب محکوم‌شده در جلساتی علنی جلسه پرسش و پاسخ برگزار می‌کنند و این کار را هم‌زمان با یک نشست هسته‌ای بسیار مهم با کره‌شمالی انجام می‌دهند، نشان‌دهنده یک سقوط جدید برای سیاست آمریکا بوده و نمی‌توان انکار کرد که در نتیجه مذاکره با کره‌شمالی تأثیر نداشته است. هرگز چنین کاری هنگامی که یک رئیس‌جمهور در سفر خارجی بوده، انجام نشده است. شرم‌آور است».

در این میان، رئیس‌جمهور آمریکا در تازه‌ترین موضع‌گیری خود علیه رابرت مولر، بازرس ویژه پرونده تحقیق درباره  تبانی ترامپ و اطرافیانش با روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016، باز هم از او انتقاد کرد و گزارش در آستانه انتشار مولر را بی‌پایه و اساس دانست.  انتظار می‌رود مولر به‌زودی گزارش خود در این‌باره را تسلیم وزیر دادگستری آمریکا کند. رئیس کمیته قضائی مجلس نمایندگان آمریکا، انتقادهای ترامپ علیه مولر و همچنین فشار رئیس‌جمهور آمریکا بر وزیر دادگستری برای متوقف‌کردن روند تحقیقات بازرس مولر را یکی از مصادیق ممانعت در روند اجرای قانون و عدالت از سوی ترامپ عنوان کرد.

اخراج جیمز کومی، مدیر سابق اف‌بی‌آی و همچنین مجبورکردن جف سشنز، وزیر دادگستری سابق آمریکا، به کناره‌گیری از مقام خود نیز از دیگر موضوعاتی است که نیدلر آنها را در راستای کارشکنی‌های ترامپ دانسته است.  

نیدلر که یکی از نمایندگان دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا به شمار می‌آید، درباره  استیضاح ترامپ با احتیاط سخن می‌گوید و تأکید می‌کند ‌ «هنوز شواهد و مستندات کافی برای آغاز روند استیضاح رئیس‌جمهور آمریکا به‌دست نیامده است».

نیدلر که با ای‌بی‌سی گفت‌وگو می‌کرد، همچنین گفت: «هنوز فاصله زیادی با استیضاح رئیس‌جمهور داریم. ما هنوز حقایق را در اختیار نداریم، اما تحقیقات مناسب را شروع خواهیم کرد. نتیجه این تحقیقات مشخص خواهد کرد که می‌توان فرایند استیضاح ترامپ را آغاز کرد یا نه. ما از روز گذشته درخواست‌هایی را برای دریافت اسناد و مدارکی در‌این‌باره  به بیش از 60  فرد از کاخ سفید از دونالد ترامپ جونیور، فرزند ترامپ، گرفته تا وزارت دادگستری  ارسال کردیم». دموکرات‌ها اکنون کنترل مجلس نمایندگان را برعهده دارند اما اکثریت مجلس سنا با جمهوری‌خواهان است. مهم‌ترین مانع در مسیر استیضاح ترامپ نیز جمهوری‌خواهان هستند.

پس از اظهارات رئیس کمیته قضائی مجلس نمایندگان، کوین‌ مک‌کارتی، رهبر اقلیت جمهوری‌خواه این مجلس، ادعاهای نیدلر را بی‌اساس دانست و گفت: «رئیس‌جمهور ترامپ هیچ اقدام غیرقانونی انجام نداده که مستوجب استیضاح باشد. به نظر من، نیدلر از همان روزی که ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شد، عزم خود را برای استیضاح او جزم کرد. او قبل از آنکه رئیس کمیته قضائی مجلس نمایندگان شود و اسناد و مدارکی در اختیار داشته باشد، بارها از استیضاح ترامپ سخن گفت و می‌خواهد همه را متقاعد کند که راهی جز استیضاح وجود ندارد».