۰ نفر

درخواست جدید منطقه‌ای اروپایی‌ها از ایران چیست؟

۱۲ اسفند ۱۳۹۷، ۱۹:۰۵
کد خبر: 339427
درخواست جدید منطقه‌ای اروپایی‌ها از ایران چیست؟

چهار کشور اروپایی که پیشتر در خصوص تحولات یمن با ایران دیدار و گفت‌وگو داشته‌اند، یک درخواست جدید منطقه‌ای از ایران دارند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، خبرنگار روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» در بیروت گزارش کرد که چهار کشور اروپایی از ایران خواسته‌اند که مواضع خود در چهار کشور منطقه را تعدیل کند. این چهار کشور لبنان، سوریه، یمن و عراق هستند. 

«فرانسه، بریتانیا، آلمان و ایتالیا (E4) چهار کشوری هستند که نشست‌های دوره‌ای با طرف ایرانی دارند» و آنچه الشرق الاوسط آن را «رفتار غیرقابل قبول ایران در لبنان، سوریه، یمن و عراق» نامید، با ایران بحث می‌کنند. 

الشرق الاوسط امروز یکشنبه نوشت، این چهار کشور خواستار روابط ایران با چهار کشور منطقه بر اساس توافق وین شده‌اند و از ایران خواسته‌اند که «با جامعه بین‌الملل مصالحه کند به جای آنکه با آن برخورد کند». 

الشرق الاوسط به نقل از یک منبع اروپایی که در این دیدارها حضور داشته نوشته برخی دیدارها برای درک بیشتر در خصوص مسائل مطرح شده است و برخی دیگر عمیق‌تر است که شامل بررسی عملکرد تهران و تلاش برای متوقف کردن حمایت مالی و تسلیحاتی تهران از برخی نیروهای سیاسی [در آن چهار کشور] تحت عنوان «نقش آزادسازی» است که قدرت مرکزی از اجرای سیاسی و نظامی آن ناتوان است. این گروه اروپایی به ایران گفته که این بهانه مردود است و نقض حاکمیت کشورها و سیاست دوگانه تلقی می‌شود.

طبق این گزارش، ایران این مواضع کشورهای اروپایی را رد کرده اما «رد کردن ایران سبب نمی‌شود که کشورهای اروپایی از تلاش برای متقاعد کردن ایران به عادی‌سازی روابط خود با غرب، ناامید شوند. چون این مسئله آثار منفی دارد که ممکن است به دشمنی تند موجود میان دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و ایران بینجامد و ادامه‌اش، امنیت را در تعدادی از کشورهایی که ایران نفوذ سیاسی و قدرت نظامی قدرتمند دارد به خطر بیندازد. 

الشرق الاوسط طبق گفته این منابع، معتقد است که همزمان با تشدید سیاست ترامپ علیه ایران، فرانسه با هدایت کردن سه کشور اروپایی دیگر در حال آرام کردن وضعیت است چرا که این تشدید وضعیت، در دل خود خطراتی دارد. این منابع ایران را به روشن کردن آتش درگیری در نقطه‌ای از منطقه متهم کردند و گفتند، چهار کشور به دو هدف سیاست امانوئل ماکرون متعهد هستند؛ اول ممانعت از گسترش سلاح‌های اتمی از طریق باقی نگاه داشتن ایران در توافق هسته‌ای (برجام) و اجتناب از سناریو دسترسی به بمب اتم و دوم، حمایت از امنیت ملی چرا که ایران ممکن است به دلیل سیاسی یا ارزیابی اشتباه از طریق عملیاتی تحریک‌آمیز در خلیج (فارس) یا جایی دیگر، آتشی روشن کند. 

سه شرط کشورهای اروپایی برای ایران

به گفته این منابع، چهار کشور اروپایی (E4) از تصمیم آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای متأسف هستند و این توافق را هنوز برقرار می‌دانند و مکانیزمی برای برقرار ماندن روابط تجاری با ایران (اینستکس) برقرار کرده‌اند که (هر چند در ابتدا) «محدود شروع می‌شود ولی طولی نمی‌کشد که بزرگ‌ می‌شود».

این گروه اروپایی معتقد است که سیاست‌های منطقه‌ای ایران مردود و خطرناک است و باید رویکرد خود را بر اساس مصالحه منطقه‌ای بنا کند نه برخورد و این کار باید از طریق اصلاح مواضع در لبنان، سوریه، یمن و عراق انجام شود و کشورهای اروپایی نمی‌توانند «سیاست‌های بالستیک» ایران را بپذیرند. 

کشورهای اروپایی سه شرط برای ایران جهت «عادی سازی روابط با غرب» گذاشته‌اند. اول، اعتراف به خطر نیروهای نظامی شیعه که آن را... در لبنان، سوریه، عراق و یمن.. تشکیل داده... و خیلی از کشورهای عربی را تهدید می‌کند. این گروه اروپایی معتقد است این موضوع، خیلی خطرناک است و نمی‌توان آن را پذیرفت. 

دوم، گروه اروپایی برنامه ملی ایران برای تولید موشک‌های بالستیک و برنامه ملی ایران برای گسترش و توسعه تاسیسات آن در کشورهایی که نیروی نظامی در آن دارد، رد می‌کند و گروه اروپایی برای ایران شرط کرده که برای گفت‌وگو با ایران، تهران باید از همه این موارد که در نشست‌های دوره‌ای مطرح شده، چشم‌پوشی کند. 

سوم، چشم‌پوشی از تهدیدهات خود برای موجودیت و امنیت اسرائیل است زیرا خود را در جایگاه کشورهایی قرار می‌دهد که نمی‌توان آن را تأیید کرد. 

الشرق الاوسط در پایان نوشت، «یک مسئول سرشناس لبنانی، نقش این گروه اروپایی (E4) را خوب توصیف کرد اما گفت پیشبرد این مسئله با حضور دونالد ترامپ تا زمانیکه بر موضع خود در خروج از توافق هسته‌ای مانده، دشوار است... کشورهای اروپایی باید با رئیس کاخ سفید برای یافتن راه‌حلی تلاش کنند که نشان ندهد که او از موضع تندش عقب‌نشینی کرده است. شروط سه‌گانه‌ای که گروه اروپایی مطرح کرده می‌تواند پیش‌نویس راهکاری باشد و بندهایی هم برای اطمینان‌بخشی به ایران در آن گنجانده شود».