۰ نفر

برای عدم وابستگی به غرب و دلار؛

کشورهای بریکس نظام پرداخت اختصاصی ایجاد می‌کنند

۱۱ اسفند ۱۳۹۷، ۱۴:۴۴
کد خبر: 339127
کشورهای بریکس نظام پرداخت اختصاصی ایجاد می‌کنند

یک رسانه روسی گزارش داد، کشورهای عضو بریکس در حال ایجاد یک نظام پرداخت برای کاهش وابستگی به غرب هستند.

به گزارش راشاتودی، پنج کشور برزیل، روسیه، چین، آفریقای جنوبی و هند به عنوان پنج اقتصاد مهم جهان و اعضای گروه بریکس، در حال ایجاد یک نظام پرداخت مستقل برای کاهش وابستگی به غرب هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، ایزوستیای روسیه به نقل از صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه گزارش داد، این کشورها می خواهند یک کیف پول آنلاین برای ادغام نظام‌های پرداخت خود ایجاد کنند.

بر اساس این گزارش، صندوق دارایی روسیه به همراه چین و هند که فنآوری لازم برای ایجاد این سیستم را دارند در حال کار بر روی این پروژه هستند.

این سیستم شبیه به نظام پرداخت موجود اپل‌پی و سامسونگ‌پی خواهند بود و به مشترکان این امکان را خواهند داد که تا از طریق تلفن همراه خود و بدون محدودیت ارزی پول خود را جابجا کنند.

قرار است که یک ساختار ابری، نظام های پرداخت کشورهای عضو بریکس را به یکدیگر متصل کند.

این نظام پرداخت بصورت آزمایشی در آفریقای جنوبی طی ماه آوریل مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

به گفته معاون صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه، قرار است در سایه ایجاد این سیستم، وابستگی این کشورها به موسسات پرداخت بین المللی کاهش یابد و این مسئله از منظر مناقشات ژئوپولتیک بسیار مهم است.

از طرف دیگر رئیس اتاق بازرگانی روسیه اعلام کرده است با توجه به نوسان بالای بازار و نرخ دلار، ادغام نظام پرداخت کشورهای بریکس یک اولویت است.

بانک‌های مرکزی کشورهای بریکس در کنار اعضای سازمان همکاری‌های شانگ‌های و اتحادیه اقتصادی اورآسیایی در حال همکاری برای ایجاد یک نظام پرداخت مستقل از غرب هستند.

هم اکنون هر کدام از این کشورها نظام پرداخت مستقلی دارند که به عنوان مثال در روسیه نظام پرداخت میر، در چین یونیون‌پی، و در هند رو‌پی است.