۰ نفر

مایک پنس: با رهبری ترامپ، مقابل ایران مقاومت می‌کنیم

۱۱ اسفند ۱۳۹۷، ۱۰:۴۶
کد خبر: 339070
مایک پنس: با رهبری ترامپ، مقابل ایران مقاومت می‌کنیم

معاون رئیس‌جمهور آمریکا بار دیگر ادعای بی اساس خود علیه ایران مبنی بر یهودی‌ستیزی و «برپا کردن هولوکاستی دیگر» را با تاکید بر مقابله آمریکا با ایران مطرح کرد.

به گزارش سایت خبری اکسپرس، مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا در یک کنفرانس سیاسی سالانه در ایالت مریلند به نام اقدام سیاسی محافظه‌کارانه با بیان این که یهودی ستیزی باید در سطح جهانی محکوم شود، مدعی شد که ایران به دنبال همان «اهداف نسل کشی» است که نازی‌های آلمان بودند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی بر این ادعای ضد ایرانی خود افزود: «حکومت ایران به طور آشکار از هولوکاستی دیگر حمایت می‌کند و به دنبال وسیله‌ای برای دستیابی به آن است، اما من به شما اطمینان می‌دهم که با رهبری رئیس جمهور دونالد ترامپ، قوی خواهیم بود و در مقابل ایران مقاومت خواهیم کرد؛ به شما قول می‌دهم که با این رئیس جمهور، آمریکا هیچ‌گاه اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای را به ایران نخواهد داد».

این سخنرانی ضد ایرانی پنس با تشویق حامیان جمهوری‌خواهان و دونالد ترامپ مواجه شد.

مایک پنس پیش از این در نشست ورشو و نشست امنیتی مونیخ ادعای یهودی ستیزی را علیه ایران مطرح کرد که با واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان و همچنین واکنش محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در نشست امنیتی مونیخ مواجه شد.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با ایسنا در واکنش به این دعای مایک پنس گفت که سابقه تاریخی و فرهنگی ایران در همزیستی و احترام به ادیان الهی به ویژه دین یهود در اسناد معتبر تاریخی ملل مختلف ثبت شده است و تاریخ و تمدن دیر پا و چند هزار ساله ایران گویای نوع تفکر و نگاه ایرانیان به دیگر فرهنگ‌ها و ادیان و همزیستی مسالمت آمیز و برخورداری از تسامح و تساهل در این گونه موضوعات است.

وی در همین راستا افزود: آنانی که اندک شناخت و دانشی از تاریخ و فرهنگ جهان دارا هستند و به عبارتی با کتاب و تاریخ آشنایی دارند و از ذره‌ای انصاف و عدالت در بیان و گفتار برخوردار هستند، این گونه بی پروا سخن بیهوده و به دروغ و خطا بر زبان جاری نمی‌سازند.

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان این‌که این‌گونه اظهارات "پوچ و تبلیغاتی" که از سر کینه و عصبیت مطرح می‌شود، خدشه‌ای بر نوع نگاه ایرانیان مسلمان به هم‌وطنان یهودی خود و جامعه یهودیان وارد نمی‌کند، افزود: ملاک و معیار ما در سیاست خارجی خوی تجاوزگری و اشغالگری رژیم جعلی و غیرقانونی صهیونیستی و ماشین کشتار و مرگ مردم فلسطین است که با تحمیل ظالمانه خود، عامل نفاق و تفرقه میان کشورهای منطقه شده و ریشه بحران‌ها و تنش‌های فرساینده و پرهزینه خاورمیانه است.

ظریف در این باره در نشست امنیتی مونیخ گفت: در نشست اخیر " افراد بی علاقه " و " آشکارا مجبور شده" در ورشو، معاون رئیس‌جمهور و وزیر خارجه آمریکا هر دو اروپا را حتی برای تلاش در جهت عمل به تعهداتش ذیل برجام و قعطنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت – بدون آنکه موفقیت عملی زیادی را به‌دست آورده باشد – مورد سرزنش قرار دادند. دیروز در همین مونیخ، پنس معاون رئیس جمهور آمریکا این مضحکه را مجدداً تکرار کرد و گردن کشانه عنوان نمود که اروپا می‌بایست به آمریکا پیوسته و بدون در نظر گرفتن امنیت خود را تعهدات برجامی اش را نقض کند. اتهامات نفرت‌آمیز وی به ایران، به ویژه اتهام جاهلانه وی در نسبت دادن یهودی ستیزی به وارثان مردمی که در تورات به پاس نجات دادن یهودیان، مسیح خوانده شده، مضحک و در عین حال خطرناک است.

وی ادامه داد: این تمرکز بیمار گونه و وسواس فکری بدخیم نسبت به ایران هزینه‌های زیادی را بر بقیه و بویژه منطقه که برای ۴۰ سال از پیامدهای ناشی از اصرار آمریکا بر انتخابات‌های غلط آن آسیب دیده، تحمیل کرده است.

ظریف گفت: آمریکا مبتنی بر این تمرکز بیمارگونه و وسواس روان‌پریشانه خودش، برای مدت طولانی مشوق ماجراجویی مخرب و یاغی‌گری دولت‌های اقماری خودش بوده است: از تسلیح صدام حسین بر جنگ بر ضد ایران تا حمایت از افرا گری؛ از کمک و معاونت در جرم ویران کردن سوریه و بمباران بی گناهان در یمن تا سرپوش گذاشتن بر حبس یک نخست وزیر و مسلح کردن یک خبرنگار. همزمان، ایالات متحده به صورت سیستماتیک تجاوزهای دائمی و شرم‌آور اسرائیل بر ضد فلسطینی‌ها را موجه جلوه داده و بر نقض جدی حاکمیت لبنان و سوریه سرپوش گذاشته است و همه به بهانه " مهار ایران " انجام شده است.

همچنین ادعای پنس برای مقابله با ایران در راستای دست‌یابی به سلاح هسته‌ای در حالی مطرح می‌شود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اخیراً در چهاردهمین گزارش خود از تأسیسات هسته‌ای ایران، پایبندی ایران به برجام را باری دیگر تأیید کرده است.