۰ نفر

ترامپ در تله «کیم» افتاد

۱۰ اسفند ۱۳۹۷، ۲۱:۵۶
کد خبر: 339007
ترامپ در تله «کیم» افتاد

روزنامه واشنگتن‌پست با اشاره به دیدار «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا و «کیم جونگ اون»، رهبر کره شمالی در ویتنام، روز پنجشنبه در تیتر یکی از مطالب خود نوشته است: «ترامپ باز هم از کیم جونگ اون بازی خورد.»

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، تحلیل‌ها در آمریکا در خصوص شکست مذاکرات میان واشنگتن و پیونگ‌یانگ، بعد از دیدار سران دو کشور در شهر «هانوی»، پایتخت ویتنام ادامه دارد. 

در همین راستا، روزنامه واشنگتن‌پست امروز جمعه با اشاره به دیدار «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا و «کیم جونگ اون»، رهبر کره شمالی در ویتنام در تیتر یکی از مطالب خود نوشته است: «ترامپ باز هم از کیم جونگ اون بازی خورد.»

«جاش راگین»، ستون‌نویس روزنامه آمریکایی در آغاز این مطلب می‌نویسد: «دولتمردان ترامپ همواره گفته‌اند شکست‌های دستگاه سیاست خارجی آمریکا در قبال کره شمالی در چند دهه گذشته، چاره‌ای جز امتحان روش جدید و منحصر به فرد ترامپ در قبال این کشور باقی نمی‌گذارد. امروز، این روش به بوته آزمون گذارده شده. رویکرد ترامپ شکست خورده و پیونگ‌یانگ، شادمندانه در حال بهره‌مندی از مزایای آن است.»

این تحلیلگر، شکست مذاکرات ویتنام را در حکم پیروزی برای رهبر کره شمالی توصیف کرده است: «اشتباه نکنید؛ به نتیجه نرسیدن نشست هفته جاریِ آمریکا و کره شمالی، برای رهبر کره شمالی در حکم پیروزی است. ترامپ و مقام‌های دولت او برای اینکه اوضاع را عادی جلوه بدهند می‌گویند که کره شمالی وعده داده تعلیق آزمایش‌هایش را ادامه دهد و ادعا می‌کنند مقادیر نامشخصی پیشرفت در گفت‌وگوها صورت گرفته و نوید ادامه مذاکرات را می‌دهند.»

در ادامه تحلیل واشنگتن‌پست آمده است: «اما کیم با تمدید این فرایند، بدون آنکه امتیازی در زمینه خلع سلاح اتمی واگذار کند، می‌تواند همزمان با پیشبرد توانمندی‌های هسته‌ای و موشکی کشورش از روند رو به  فرسایش نظام تحریم‌ها بهره‌مند شده و ارتقاء جایگاهش به عنوان عضو جدید مورد احترام جامعه بین‌الملل را جشن بگیرد.»

در این تحلیل ادعا شده این اتفاقات به خودی خود رخ نداده‌اند و حاصل تدبیر رهبر کره شمالی هستند: «سوال اصلی این است که آیا این اتفاقات حاصل برنامه‌ریزی کیم بود؟ آیا او ترامپ را برای آمدن به هانوی تطمیع کرد و بعد مطالباتی را مطرح کرد که می‌دانست ایالات متحده هرگز آنها را نخواهد پذیرفت؟ شواهد زیادی وجود دارند که نشان می‌دهند آنچه رخ داد دقیقاً همین بود.»

خود ترامپ در کنفرانس خبری بعد از دیدار با رهبر کره شمالی، گفت که در گفت‌وگوها چه اتفاقی افتاده. او گفت کره شمالی با برچیدن تأسیسات هسته‌ای «یانگ‌بیون»، موافقت کرده، اما فقط در صورتی که تمام تحریم‌ها رفع شوند.

ترامپ گفت: «آنها تمایل داشتند از بخش‌های زیادی از مناطقی که ما می‌خواستیم هسته‌ای‌زدایی کنند، اما ما نمی‌توانستیم بابت این کارها، همه تحریم‌ها را رفع کنیم. مجبور شدیم به همین خاطر، از مذاکرات خارج شویم.»

جاش راگین می‌نویسد: «حرف ترامپ صحیح است؛ چنین توافقی، وحشتناک می‌بود. یانگ‌بیون، تنها بخش اندکی از زیرساخت‌های هسته‌ای کیم را تشکیل می‌دهد. اما ترامپ نمی‌تواند ادعا کند که از این پیشنهاد بد جا خورده است. سی‌ان‌ان گزارش داد مقام‌های ارشد دولت ترامپ از مدت‌ها پیش به او گفته‌اند که کیم چنین موضعی دارد و از آن کوتاه نخواهد آمد.»

در ادامه آمده است: «به احتمال بسیار زیاد، پیشنهادات کیم به گونه‌ای طراحی شده بود که از یک طرف نشان‌دهنده مقادیر کافی انعطاف‌پذیری باشد تا ترامپ را به هانوی بکشاند، اما از طرف دیگر، مذاکرات را به شکست می‌کشاند. ترامپ ظاهراً بدون آنکه بداند مستقیماً در این تله افتاد.»

واشنگتن‌پست در پایان نوشته است: «توافق نکردن، بهتر از توافق بد است، اما اینکه کیم بارها و بارها ترامپ را بازی می‌دهد، از آن هم بدتر است.»