۰ نفر

طرح آمریکایی‌ها برای نظارت بر توافق هسته‌ای با ریاض

۱۰ اسفند ۱۳۹۷، ۹:۰۹
کد خبر: 338897
طرح آمریکایی‌ها برای نظارت بر توافق هسته‌ای با ریاض

نمایندگان کنگره آمریکا طرحی را برای نظارت بر هر گونه توافق در زمینه همکاری‌های هسته‌ای با عربستان سعودی ارائه کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، گروهی از نمایندگان هر دو حزب کنگره آمریکا پنجشنبه طرحی را با هدف تضمین نظارت نهاد قانونگذار آمریکا بر هر گونه توافق در زمینه همکاری‌های هسته‌ای با عربستان سعودی ارائه کرده‌اند. 

هفته گذشته عده‌ای از نمایندگان حزب دموکرات در گزارشی ادعا کردند دستیاران «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در کاخ سفید در حال پیشبرد طرحی چند میلیارد دلاری برای ساخت رآکتورهای هسته‌ای در چند کشور خاورمیانه از جمله عربستان سعودی هستند. 

طرح موسوم به «قانون اشاعه هسته‌ای عربستان سعودی» که به تازگی توسط قانونگذاران آمریکایی ارائه شده خواستار آن است که هر فروش فناوری‌های هسته‌ای به عربستان سعودی توسط شرکت‌های آمریکایی به مجوز کنگره منوط شود. 

این طرح را «ادوارد مارکی»، نماینده دموکرات مجلس سنا و «مارکو روبیو»، نماینده جمهوری‌خواه این مجلس معرفی کرده‌اند. طرح مشابه دیگری هم در مجلس نمایندگان آمریکا توسط «براد شرمن» و «تد یوهو»، قانونگذاران دموکرات و جمهوری‌خواه این مجلس پیشنهاد شده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از شرمن نوشته است: «حکومتی که برای داشتن اره استخوان‌بر مورد اعتماد نباشد نباید برای داشتن سلاح هسته‌ای مورد اعتماد قرار بگیرد.» اشاره شرمن به ابزاری است که عوامل وابسته به حکومت سعودی از آن برای قطعه قطعه کردن جسد «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی استفاده کردند. 

شماری از نمایندگان هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات در کنگره آمریکا می‌گویند «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی دستور ترور جمال خاشقچی داخل ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول صادر کرده است.

هنوز مشخص نیست که آیا طرح تازه معرفی‌شده از حمایت کافی برای تصویب در هر دو مجلس کنگره آمریکا برخوردار خواهد بود یا خیر.

عربستان سعودی مدعی شده هدفش از راه‌اندازی نیروگاه‌های هسته‌ای متنوع کردن منابعش برای تأمین انرژی است، اما محمد بن‌سلمان سال گذشته میلادی در گفت‌وگو با سی‌بی‌اس گفت کشورش در صورتی که ایران اقدام به تولید سلاح هسته‌ای بکند اقدام به ساخت این سلاح‌ها خواهد کرد.