۰ نفر

عقب نشینی آمریکا از افشای برنامه هسته‌ای کره شمالی

۹ اسفند ۱۳۹۷، ۸:۵۳
کد خبر: 338724
عقب نشینی آمریکا از افشای برنامه هسته‌ای کره شمالی

مقام‌های کنونی و سابق آمریکایی می‌گویند مذاکره‌کنندگان این کشور از درخواست اطلاع از تمام ابعاد برنامه هسته‌ای و موشکی کره شمالی صرف نظر کرده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، در حالی که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی در ویتنام در حال برگزاری دیدار دو روزه خود هستند، شبکه «ان‌بی‌سی» به نقل از مقام‌های کنونی و سابق دولت آمریکا گزارش داده است که واشنگتن از درخواست اطلاع از تمام ابعاد و جنبه‌های برنامه‌های اتمی و موشکی کره شمالی عقب‌نشینی کرده است.

این شبکه عقب‌نشینی آمریکا از این درخواست را نشانه‌ای از تحقق پیش‌بینی سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا ارزیابی کرده که می‌گویند پیونگ‌یانگ قصد ندارد تمام تسلیحات اتمی خود را کنار بگذارد.

این در حالی است که در مذاکرات یک دهه پیش کره شمالی و گروه متشکل از اتحادیه اروپا و آمریکا که با شکست مواجه شد، اختلاف اصلی در مورد اصرار غرب برای اطلاع کامل از ابعاد برنامه اتمی پیونگ‌یانگ بود.

به گفته مقام‌های آمریکایی این دور از مذاکرات واشنگتن و پیونگ‌یانگ بر رآکتور اتمی «یونگبیون» متمرکز است. واشنگتن این رآکتور را قلب برنامه اتمی کره شمالی خوانده و خواهان نابودی کل یا بخشی از آن است، با این حال مشخص نیست که واشنگتن حاضر است در قبال این کار چه چیزی به پیونگ‌یانگ ارائه کند.

بنا بر این گزارش، کره شمالی که در ادوار پیشین مذاکرات با غرب هم تعلیق فعالیت یونگبیون را پذیرفته، برای اعطای امتیاز بزرگتر احتمالا رفع تحریم‌های آمریکا را خواستار شود، اما مشاوران ترامپ به او توصیه کرده‌اند که در این مرحله از مذاکرات چنین امتیازی ندهد.

برخی مقام‌های سابق آمریکایی هم با اشاره به گزارش‌هایی که ادعا می‌کند کره شمالی مراکز اتمی دیگری مشابه یونگبیون دارد، گفته‌اند که پیونگ‌یانگ باید تمام ابعاد برنامه اتمی خود را افشا کند؛ درخواستی که بعید است کره شمالی حاضر به پذیرش آن باشد.

ان‌بی‌سی به نقل از بعضی مقام‌های آمریکایی گزارش داده که ممکن است واشنگتن به کلی از درخواست اطلاع از ابعاد برنامه اتمی کره شمالی صرف نظر نکند و صرفا طرح این درخواست را به بعد موکول کند.

ترامپ و کیم روز چهارشنبه برای دومین بار با یکدیگر دیدار کردند و آنطور که مقام‌های کاخ سفید گفته‌اند، روز پنج‌شنبه دو طرف با حضور در یک مراسم رسمی توافقنامه‌ای را، که محتوایش هنوز مشخص نیست، امضا می‌کنند.

رئیس‌جمهور آمریکا که در ابتدای مذاکره با کره شمالی خلع سلاح کامل اتمی پیونگ‌یانگ را به عنوان هدف دولتش اعلام کرده بود، در روزهای گذشته گفته برای تحقق این هدف عجله‌ای ندارد و همین که کره شمالی آزمایش‌های موشکی و اتمی خود را متوقف کرده، مایه خرسندی آمریکاست.