۰ نفر

قطعنامه دموکراتها برای رد اعلام وضعیت فوق العاده ملی ترامپ

۴ اسفند ۱۳۹۷، ۹:۱۷
کد خبر: 337585
 قطعنامه دموکراتها برای رد اعلام وضعیت فوق العاده ملی ترامپ

مجلس نمایندگان آمریکا قصد دارد روز سه شنبه درباره قطعنامه‌ای رای گیری کند که هدف اصلی آن توقف اقدام رئیس جمهور آمریکا در اعلام وضعیت فوق العاده ملی برای ساخت دیوار مرزی با مکزیک است.

به گزارش رویترز، نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز جمعه در اظهاراتی گفت: نمایندگان روز سه شنبه درباره یک قطعنامه رای گیری خواهند کرد که هدف آن مخالفت با اعلام وضعیت فوق العاده ملی از سوی دونالد ترامپ برای ساخت دیوار مرزی با مکزیک است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، دموکراتهای مجلس نمایندگان اوایل روز جمعه این قطعنامه را ارائه کرده اند. این قطعنامه نخستین گام دموکراتها برای به چالش کشیدن تلاش های ترامپ برای اخذ منابع مالی مورد نیاز از کنگره برای ساخت دیوار مرزی مکزیک است.

پلوسی پیش بینی کرده است که این قطعنامه در مجلس نمایندگان تصویب خواهد شد. دموکراتها کنترل این مجلس را در دست دارند. این قطعنامه سپس برای تایید نهایی به مجلس سنا ارسال خواهد شد که با توجه به کنترل جمهوریخواهان بر این مجلس، آینده این قطعنامه چندان روشن نیست.

البته ترامپ وعده داده است که این قطعنامه را در صورت تصویب نهایی در مجلس نمایندگان و سنا، وتو خواهد کرد. در این صورت، کنگره نیاز به رای دو سوم نمایندگان خواهد داشت تا وتوی رئیس جمهور را رد کند.

ترامپ در این باره در جمع خبرنگاران گفت: "درباره دیوار مرزی؟ آیا من آن را وتو خواهم کرد؟ بله صد درصد، صد درصد. ما افراد هوشیار و باهوشی داریم که خواستار امنیت مرزی هستند.

تاکنون حدود 226 نماینده مجلس نمایندگان آمریکا از طرح پیشنهادی خواکین کاسترو نماینده دموکرات تگزاس حمایت کرده اند .

کاسترو در این باره گفت: چیزی که رئیس جمهور سعی در اجرای آن را دارد، یک سوء استفاده از قدرت است. همه تلاش نمایندگان دموکرات و جمهوریخواه این است که از این قطعنامه حمایت کرده و اعلام وضعیت فوق العاده توسط رئیس جمهور را لغو کنند.

بر اساس قانون اساسی آمریکا، کنگره درباره نحوه هزینه شدن مالیات شهروندان آمریکایی تصمیم می گیرد و رئیس جمهور می تواند لوایح مربوط به هزینه شدن منابع مالیاتی را وتو کند.

ترامپ هفته گذشته پس از آن وضعیت فوق العاده ملی را اعلام کرد که کنگره حاضر به موافقت با درخواست وی برای اختصاص 5.7 میلیارد دلار بودجه با هدف ساخت دیوار مرزی مکزیک نشده است.