۰ نفر

ترزا می ‌به‌دنبال متحد کردن محافظه‌کاران است

۲۹ بهمن ۱۳۹۷، ۶:۳۷
کد خبر: 336647
ترزا می ‌به‌دنبال متحد کردن محافظه‌کاران است

ترزا می‌نخست‌وزیر بریتانیا، در جدیدترین تلاش‌های خود برای به سرانجام رساندن برگزیت و ممانعت از خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا، نامه‌ای خطاب به قانون‌گذاران حزب محافظه‌کار نوشته و از آنها خواسته تا در روند دستیابی به توافق قابل قبول برای رهبران اروپایی، از دولت او حمایت کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل، تا 29 ماه مارس که موعد رسمی جدایی لندن و بروکسل به شمار می‌رود، زمان زیادی باقی نمانده و همین مساله نگرانی‌ها را درباره احتمال برگزیت بدون توافق افزایش داده است. جدای از نگرانی‌های داخلی در بریتانیا و اتحادیه اروپا، برگزیت بدون توافق شرکای تجاری دیرینه را نیز آشفته کرده است. در همین رابطه، وزیر تجارت استرالیا اعلام کرد کشورش آماده است در بیم از جدایی بدون توافق، مذاکرات بر سر توافقنامه تجاری با بریتانیا را تسریع بخشد تا از بروز اختلالات احتمالی در تجارت جلوگیری کند.

   درخواست عاجزانه ترزا می‌برای اتحاد

به نوشته «گاردین»، ترزا می‌در نامه‌ای خطاب به همه 317 نماینده محافظه‌کار مجلس عوام بریتانیا از آنها خواست تا برای محقق شدن برگزیت متحد شوند، «ورای آنچه به اختلاف انجامیده» عمل کنند و «ترجیحات شخصی» را نادیده بگیرند. این درخواست عاجزانه نخست‌وزیر بریتانیا در پی یک هفته پرآشوب دیگر در دولت بریتانیا و به اوج رسیدن تنش‌ها در حزب محافظه‌کار مطرح شد. مناقشات تااندازه‌ای جدی بود که یکی از وزرای کابینه ترزا می ‌همکاران خود را که مخالف اروپا هستند، «خیانتکار» توصیف کرد. ترزا می‌خطاب به قانون‌گذاران محافظه‌کار به شکست تحقیرآمیز دیگری در برنامه‌های برگزیتی خود اشاره کرد و وعده داد که دولت به تلاش‌ها برای کسب اطمینان از تغییر در شرایط مرز ایرلند در پیش‌نویس توافق جدایی ادامه خواهد داد.

ترزا می‌گفت برای مذاکرات بیشتر با ژان کلود یونکر رییس کمیسیون اروپایی، به بروکسل سفر می‌کند. او همچنین از برنامه خود برای گفت‌وگو با رهبران همه کشورهای عضو اتحادیه در روزهای آتی خبر داد. در همین حال، قرار است استفن بارکلی وزیر برگزیت دوشنبه (امروز) با میشل بارنیه مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا درباره پیشنهادات «کارگروه مناسبات جایگزین» حزب محافظه‌کار دیدار کند؛ این کارگروه به‌دنبال راه‌حلی مسالمت‌آمیز برای جلوگیری از نیاز به اجرای طرح پشتیبان ایرلند بوده‌اند. (هدف از این طرح ممانعت از ایجاد مرز سخت بین ایرلند شمالی به عنوان بخشی از خاک بریتانیا و جمهوری ایرلند است.)

ترزا می ‌در درخواست‌ خود از قانون‌گذاران محافظه‌کار گفت: «تاریخ ما را در پی نقشی که در این روند ایفا کرده‌ایم، قضاوت خواهد کرد. باور دارم که کشوری با قدرت درونی، منابع متعدد و استعداد قابل توجه کشور ما می‌تواند با آینده با اعتماد به نفس مواجه شود. اما اکنون در زمان حساسی هستیم.» او افزود: «اما معتقدم که ناتوانی در قائل شدن امتیازات ضروری برای دستیابی به توافق خروج و تصویب آن در پارلمان برای تحقق نتیجه همه‌پرسی، به ناامیدی مردمی منجر می‌شود که ما را به نمایندگی از خود انتخاب کردند. این مساله همچنین آینده روشنی که مردم استحقاقش را دارند، به خطر می‌اندازد.» ترزا می ‌در اشاره به سناریوهای محتمل ناشی از نبود توافقنامه جدایی اشاره کرد و گفت: «احتمال متوقف شدن روند برگزیت وجود دارد که هزینه‌اش اطمینان به دموکراسی در کشور ما خواهد بود. گزینه دیگر هم این است که بریتانیا بدون توافق یا بدون دوره انتقالی از اتحادیه اروپا خارج شود که هزینه آن هم اختلال در اقتصاد و در زندگی روزمره مردم و آسیب به مشاغل هم در بریتانیا و هم در اتحادیه اروپا خواهد بود.» نخست‌وزیر بریتانیا در ادامه هم‌حزبی‌های خود را ترغیب کرد به جای پذیرش چنین مخاطراتی همان روند گذشته را در پیش بگیرند، اختلافات را کنار بگذارند و در صورت نیاز دیدگاه‌های شخصی را برای خدمت‌رسانی در جهت منافع ملی نادیده بگیرند.

    حفاظت از تجارت‌ها در برگزیت بدون توافق

اما به نظر می‌رسد برگزیت بدون توافق جدای از بریتانیا و اتحادیه اروپا، شرکای تجاری دیرینه را نیز نگران کرده است. «فایننشال تایمز» نوشته، سیمون بیرمنگهام وزیر تجارت استرالیا اعلام کرده باتوجه به احتمال جدایی بدون توافق بریتانیا از اتحادیه اروپا، کانبرا برای دستیابی به یک توافق فوریتی با لندن آماده است چراکه می‌خواهد احتمال اختلال در مناسبات تجاری بین دو کشور را کاهش دهد. گروه‌های استرالیایی از چندی پیش درباره چشم‌انداز برگزیت بدون توافق هشدار داده‌اند و شرکت سرمایه‌گذاری «ای‌اف‌ام» خسارت‌های احتمالی سرمایه‌گذاری در فرودگاه «استنستد» لندن را حدود 500میلیون پوند برآورد کرده است.

بیرمنگهام گفت: «اگر با سناریوی جدایی بدون توافق مواجه باشیم، آنگاه بریتانیا را به مذاکره و نهایی کردن توافقنامه‌ای (تجاری) در کوتاه‌ترین زمان ممکن ترغیب خواهیم کرد. امیدوارم که بتوانیم در سال جاری میلادی مذاکرات را به نتیجه برسانیم.»

یک کارگروه غیررسمی بریتانیایی-استرالیایی برای آماده‌سازی یک توافق تجاری احتمالی در 18ماه گذشته دیدارهایی داشته‌اند، اما امکان آغاز مذاکرات رسمی تا زمان جدایی قطعی بریتانیا از اتحادیه اروپا وجود ندارد. این در حالی است که انتظار می‌رود مذاکرات بر سر مسائلی همچون کشاورزی، به مشکل بر بخورد چراکه استرالیا به‌دنبال دسترسی بیشتر به بازار بریتانیاست. این گفت‌وگوها احتمالا از دیگر کشورهایی که با اتحادیه اروپا توافقنامه‌های تجاری دارند، دشوارتر خواهد بود.

بریتانیا سعی دارد تا پیش از 29 ماه مارس بر سر توافق مشابه توافقنامه‌های اتحادیه اروپا با دیگر کشورهای جهان مذاکره کند. اگرچه بریتانیا هفته گذشته توانست توافقنامه با سوییس را نهایی کند، تاکنون تنها درصد کمی از توافق‌های مورد نیاز برای جبران از دست رفتن توافقنامه‌های مشترک با اتحادیه اروپا را به دست آورده است. بیرمنگهام گفت: «کسب‌و‌کارها در سراسر جهان نیاز دارند که بدانند چه شرایطی در آینده در انتظارشان خواهد بود و این مساله به‌ویژه درباره آنهایی صدق می‌کند که از بریتانیا به عنوان مرکز تجارت با اروپا استفاده می‌کردند.»