۰ نفر

موگرینی: برجام ضامن صلح در منطقه است

۲۷ بهمن ۱۳۹۷، ۷:۵۴
کد خبر: 336186
موگرینی: برجام ضامن صلح در منطقه است

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در کنفرانس امنیتی مونیخ با اعلام موضع قاطع اروپا در لزوم پایبندی به توافق هسته ای ایران، برجام را برای امنیت اروپا امری حیاتی و تعیین کننده دانست.

به گزارش واشنگتن پست، یک روز پس از آنکه «مایک پنس» معاون رئیس جمهور آمریکا خواستار خروج قدرتهای بزرگ اروپایی از توافق هسته ای با ایران (برجام) شد و دولتهای اروپایی را به تلاش برای دور زدن تحریمهای آمریکا متهم ساخت، مقامات اروپا روز جمعه در کنفرانس امنیتی مونیخ مصرانه بر پایبندی خود به توافق هسته ای منعقده با ایران (۲۰۱۵) پافشاری کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، در همین ارتباط، «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خطاب به بیش از یکصدتن از سران و مقامات کشورهای جهان در پنجاه و پنجمین کنفرانس امنیتی مونیخ، با اعلام موضع قاطع اروپا در لزوم پایبندی به توافق هسته ای ایران تصریح کرد که ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا «این توافق را ضامنی مؤثر برای صلح می دانند».  

موگرینی در سخنان خود گفت: «من باور دارم که اگر این [حمایت] اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن از جمله فرانسه، آلمان و انگلیس نبود، مطمئناً توافق هسته ای با ایران مدتها پیش منسوخ شده بود. ما هنوز باور داریم که این [توافق] برای امنیت اروپا امری حیاتی و تعیین کننده است».

مسئول سیاست خارجی اروپا در ادامه خاطرنشان کرد که «اتحادیه اروپا مصمم است تا روند اجرا و پیاده سازی کامل مفاد این توافق را حفظ کند».

«هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان نیز روز جمعه در کنفرانس امنیتی مونیخ ضمن انتقاد از خروج یکجانبه آمریکا از برجام با ایران تأکید کرد که «آلمان، فرانسه و انگلیس تلاش می کنند این توافق را حفظ کنند؛ زیرا اگر نقض شود، منطقه را یک گام به رویارویی علنی نزدیک تر می کند».

این دیپلمات بلندپایه آلمان همچنین گفت که «ما تا به امروز با همکاری انگلیس، فرانسه و کل اروپا راههایی برای حفظ ایران در این توافق هسته ای یافته ایم».