۰ نفر

دستان خالی آمریکا پس پایان «سیرک ورشو»

۲۵ بهمن ۱۳۹۷، ۲۲:۳۵
کد خبر: 335986
دستان خالی آمریکا پس پایان «سیرک ورشو»

سرانجام بعد از یک ماه تبلیغات گسترده رسانه های غربی، کنفرانس یا همان "سیرک ورشو" به اتمام رسید، هر چند که دولت ترامپ تلاش زیادی انجام داد تا بتواند یک ائتلاف بزرگ ضد ایرانی تشکیل دهد اما این نقشه شوم هم چیزی جز یک تلاش نافرجام، دستاورد دیگری برای نئوکان های تندرو در دولت ترامپ نداشت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، هر چند در این نشست دو روزه برخی از سخنرانان بارها اتهامات واهی و بی اساسی را علیه جمهوری اسلامی مطرح کردند اما به گفته برخی از کارشناسان آمریکا به اهداف خود نرسید و در بیانیه پایانی هم نامی از ایران برده نشد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا عصر پنجشنبه در پایان این نشست و در گفت وگو با همتای لهستانی خود بازهم فشار تبلیغاتی علیه تهران روی آورد و از هه کشورها جهان درخواست کرد که به برای مقابل با تهران امنیتی ایران در خاورمیانه با هم متحد شوند.

وی در این گفت وگوی یک ساعته با 'ژاسک زاپوتویچ' همتای لهستانی خود ضمن تاکید بر ضرورت اعمال فشار بیشتر بر ایران، اظهار داشت: 'از میان همه موضوعاتی که در این کنفرانس مطرح شد، بیش از همه بر موضوع تهدیدات ایران تمرکز کردیم، به گونه ای که همه شرکت کنندگان در این کنفرانس اعلام آمادگی کردند برای مبارزه با این تهدیدات با هم همکاری خواهند کرد چون همگی به خوبی می دانند که این تهدید مشکل مشترک همه آن ها است.'

وی ضمن تشکر از لهستان برای میزبانی از این کنفرانس گفت که تهدیدات خاورمیانه منحصر به خاورمیانه نیست و این تهدیدات بی تردید از آن منطقه به دیگر مناطق جهان نیز سرایت خواهد کرد، بنابراین تهدیدات در خاورمیانه تهدید علیه کل جهان است و حتی به اروپا هم می رسد.

به رغم تلاش مقام های دولت ترامپ، مسوولان ارشد اتحادیه حاضر نشدند که در این کنفرانس بی اهمیت و غیر ضروری شرکت کنند.

پمپئو با اعلام اینکه در ورشو در باره مسائل مختلف خاورمیانه از جمله حقوق بشر، تهدیدات سایبری، تروریسم و مسائل فلسطینیان و اسرائیل و به ویژه ایران گفت وگو به عمل آمد گفت: مسائلی که در خاورمیانه وجود دارند مسایلی نیستند که انتظار داشته باشیم به طور معجزه آسا حل و فصل شوند، بلکه باید در باره آنها فکر کرد و با هم اندیشی و اجماع به حل آن ها پرداخت.

وی در این خصوص افزود: 'بنابراین با توصیه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا باید برای حل این مشکلات یک ائتلاف تشکیل دهیم و به همین دلیل آمریکا سعی خواهد کرد به عنوان یک عامل خیرخواه برای منطقه خاورمیانه همچنان نقش مثبت خود را بازی کند.

وزیر خارجه آمریکا با اشاره به سابقه موضوع توافق جامع قدرت های هسته ای جهان با ایران (برجام) و خروج آمریکا از آن و نیز از سرگیری تحریم های آمریکا علیه ایران و نیز اختلاف نظر دیگر امضاء کنندگان برجام با آمریکا گفت: 'البته اروپایی ها در بسیار مواقع با آمریکا در زمینه برجام هم نظر هستند از جمله اینکه آلمانی ها به تازگی هم هواپیمایی ماهان را در راستای تحریم های اقتصادی آمریکا علیه ایران، تحریم کردند.

به گزارش شینهوا، وزیر خارجه لهستان در کنفرانس مشترک خبری با همتای آمریکایی خود مایک پمپئو درباره اختلافات اروپا و آمریکا در مورد توافق هسته ای با ایران اظهار داشت: اختلافات میان ما شاید در مورد روش ها باشد.

وی افزود: اتحادیه اروپا به حفظ ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران اعتقاد دارد و خواستار حفظ برجام است.

وزیر خارجه لهستان ادامه داد: ما در لهستان معتقد هستیم که تنها از طریق اقدامات مشترک و در چارچوب روابط فراآتلانتیکی و شاید فراتر از آن از طریق جامعه جهانی کشورهای دموکراتیک است که می توان به طرز موثری روندهای منفی در خاورمیانه را محدود کنیم.

وزیر خارجه لهستان در این کنفرانس خبری از تشکیل کارگروه هایی در زمینه امنیت سایبری، مقابله با تروریسم، حقوق بشر و سایر موضوعات مهم خبر داد.

وی افزود: افتخار آن را دارم که خبر تشکیل گروه های کاری در مورد مبارزه با ترور، عدم اشاعه موشک های بالستیک، امنیت سایبری و امنیت دریایی و همچنین مسائل حقوق بشری و موضوعات مرتبط با پناهجویان و حقوق بشر در منطقه را اعلام کنم.

شماری از کارشناسان معتقدند که آمریکا به بهانه فشار بیشتر بر ایران و ایجاد اختلاف در اتحادیه اروپا تصمیم گرفت که این نشست بی نتیجه را در لهستان برگزار کند.