۰ نفر

واکنش آمریکا به گزارش‌ها درباره پرتاب ماهواره ساخت ایران به فضا

۱۹ بهمن ۱۳۹۷، ۱۰:۰۰
کد خبر: 334809
واکنش آمریکا به گزارش‌ها درباره پرتاب ماهواره ساخت ایران به فضا

وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه به گزارش‌هایی که مدعی پرتاب ماهواره ساخت ایران به فضا شده‌اند، واکنش نشان داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، وزارت خارجه آمریکا پنجشنبه به ادعاها درباره تلاش ایران برای پرتاب ماهواره به فضا واکنش نشان داد و بار دیگر ایران را به سرپیچی از قطعنامه شورای امنیت متهم کرد.

پیش از این وب‌سایت «رادیو ملی آمریکا» مدعی شده بود ایران راکت‌ ماهواره‌بر «دوستی» را به فضا پرتاب کرده است.

«رابرت پالادینو»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال یک خبرنگار درباره این گزارش‌ها گفت: «گزارش‌ها در این باره را دیده‌ام و پرتاب این ماهواره موفقیت‌آمیز نبوده؛ درست است؟»

وی در ادامه گفت: «ما کماکان از حکومت ایران می‌خواهیم فوراً تمامی اقداماتی که با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد مغایرت دارند، از جمله پرتاب ماهواره به فضا را متوقف کند.»

قطعنامه ۲۲۳۱ تیرماه سال ۱۳۹۴ برای تأیید توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ به تصویب اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد رسید. همراه با تصویب این قطعنامه، سایر قطعنامه‌های شورای امنیت که علیه ایران صادر شده بود لغو شد.

قطعنامه ۲۲۳۱ و الزامات ایران

این قطعنامه با لحنی غیر الزام‌آور تنها از ایران خواسته، موشک‌هایی را که برای داشتن قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای طراحی شده‌اند، آزمایش نکند. ایران تصریح کرده که هیچ‌کدام از موشک‌هایش برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی نشده‌اند.

در حالی که در قطعنامه پیشین یعنی ۱۹۲۹ در مورد برنامه موشکی ایران عنوان شده بود که «شورای امنیت سازمان ملل تصمیم می‌گیرد که ایران نباید» فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک داشته باشد، در قطعنامه ۲۲۳۱ این لحن تغییر کرده است. در این قطعنامه عنوان شده است که «شورای امنیت سازمان ملل از ایران می‌خواهد» که فعالیت مرتبط با موشک‌های بالستیک نداشته باشد.

نکته دوم در مورد قطعنامه اینکه در بخش مربوط به برنامه موشکی، از ایران خواسته شده از کار بر روی موشک‌هایی خودداری کند که «برای داشتن قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای» طراحی شده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده موشک‌های بالستیک ایران برای حمل کلاهک هسته‌ای ساخته نشده‌اند و ایران برنامه‌ای برای ساخت چنین موشک‌هایی ندارد.