۰ نفر

اردوغان از برگزاری یک نشست با حضور ایران خبر داد

۱۴ بهمن ۱۳۹۷، ۲۳:۰۹
کد خبر: 333880
اردوغان از برگزاری یک نشست با حضور ایران خبر داد

العالم نوشت: «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه روز یکشنبه گفت که روز ۱۴فوریه (۲۵بهمن) و در جریان نشست سه‌جانبه سران ترکیه، روسیه و ایران تحولات سوریه مورد بحث قرار خواهد گرفت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرآنلاین، اردوغان که با شبکه «تی‌آرتی» مصاحبه می‌کرد، افزود: «در تمامی نشست‌هایی که در سوچی با ایران و روسیه داشتیم بر اهمیت تمامیت ارضی سوریه تاکید کرده‌ایم و حفاظت از تمامیت ارضی سوریه اساس سیاست‌های ما در شمال سوریه است. برخی به دنبال ایجاد منطقه حائل در شمال سوریه هستند، اما ما خواستار ایجاد منطقه‌ای امن در شمال سوریه هستیم.»

رئیس جمهور ترکیه اضافه کرد: 90 درصد از ساکنان شهر منبج سوریه عرب بودند اما گروه «وای‌پی‌جی» اقدام به تغییر ترکیب جمعیتی این شهر کرد. ما خواستار منطقه‌ای امن و نه منطقه حائل به عمق 30 کیلومتر در شمال سوریه هستیم.

وی با اشاره به این موضوع که طی چند روز آینده وزیر خارجه ترکیه به واشنگتن سفر خواهد کرد، گفت: 300 هزار شهروند سوری از ترکیه به کشور خودشان بازگشته‌اند و اگر ما عملیات نظامی در شمال سوریه انجام نمی‌دادیم سازمان‌های تروریستی امروز به دریای مدیترانه می‌رسیدند.

رئیس جمهور ترکیه در این مصاحبه تایید کرد که آنکارا تماس‌هایی در رده‌های پایین با دولت سوریه داشته است.

وی ابراز امیدواری کرد که ترامپ به تعهد خود برای خروج از شمال سوریه در نزدیک‌ترین زمان ممکن پایبند باشد.

اردوغان گفت: در زمان اوباما، آمریکایی‌ها به ما وعده دادند که طی 90 روز سازمان‌های تروریستی را از شرق فرات خارج خواهند کرد اما این موضوع روی نداد اما امروز نشانه‌هایی وجود دارد که ترامپ درصدد تحقق وعده خود است.

رئیس جمهور ترکیه به موضوع قتل «جمال خاشقچی» اشاره کرد و گفت: سکوت آمریکا در این موضوع تعجب‌برانگیز است چون وحشی گری بزرگی در این جنایت وجود داشت. هیچ آدم سالمی نمی‌تواند مرتکب چنین جنایتی شود و شنیدن صدای نوار قتل خاشقجی قابل تحمل نیست.

اردوغان گفت: وظیفه من به عنوان رئیس جمهور، اعلام حقیقت کامل در موضوع قتل خاشقچی است و طرف سعودی نیز باید به سوالات باقی مانده درباره این جنایت پاسخگو باشد.