۰ نفر

ناتو: موشک‌هسته‌ای جدید در اروپا مستقر نمی‌شود

۱۳ بهمن ۱۳۹۷، ۱۱:۱۹
کد خبر: 333482
ناتو: موشک‌هسته‌ای جدید در اروپا مستقر نمی‌شود

در پی خروج آمریکا از پیمان منع موشکهای میان برد هسته‌ای، دبیر کل ناتو گفت که موشک‌های هسته‌ای جدید در اروپا مستقر نخواهند شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس،  پس از اینکه آمریکا اعلام کرد که  پایبندی به پیمان منع موشک‌های میانبرد هسته‌ای  (INF) را تعلیق می‌کند، «ینس استولتنبرگ» دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفت که این سازمان قصد ندارد که موشک هسته‌ای جدید در اروپا مستقر کند.

استولتنبرگ در این مورد به خبرگزاری رویترز گفت: «اروپا قصد ندارد که موشک‌های تسلیحاتی جدید در این قاره مستقر شود. ما نمی‌خواهیم که آینه آنچیزی باشیم که روسیه انجام داده است اما در عین حال ما باید از قدرت بازدارندگی موثر مطمئن شویم.»

«مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کرد کشورش از امروز  (۲ فوریه) به مدت ۱۸۰ روز از پیمان منع موشک‌های میان‌برد هسته‌ای با روسیه خارج می‌شود.

کاخ سفید هم در بیانیه‌ای تصریح کرد که ایالات متحده از امروز  فرایند خروج از معاهده INF را آغاز کرده و به سوی ایجاد گزینه‌های خود برای پاسخ نظامی پیش خواهد رفت. ائتلاف «ناتو» هم بلافاصله بیانیه‌ای صادر کرده و از این اقدام آمریکا استقبال کرد.

روسیه در واکنش به اقدام آمریکا در بیانیه‌ای تأکید کرد که این کشور قصد نابود کردن سامانه‌های موشکی 9M 729 خود را ندارد چون آنها معاهده منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد را نقض نمی‌کنند.

«محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران روز جمعه با اشاره به تصمیم آمریکا برای خروج از پیمان (INF)، گفت که خروج آمریکا از توافقنامه‌ها و پیمان‌های متعدد نشان می‌دهد که امضای توافق با آمریکا کاری بیهوده است.

پیمان منع موشک‌های میان‌برد هسته‌ای (INF) در تاریخ ۸ دسامبر سال ۱۹۸۷ میلادی میان شوروی سابق و آمریکا منعقد شد و در تاریخ اول ژوئن سال بعد از آن (۱۹۸۸) رسما اجرایی شد. این پیمان شامل منع استقرار و تولید موشک‌های کوتاه برد بین ۵۰۰ تا هزار کیلومتر تا موشک‌های میان‌برد از هزار تا ۵ هزار و ۵۰۰ کیلومتر می‌شود.