۰ نفر

در روزهای آینده؛

آمریکا احتمالا تعلیق پایبندی به INF را اعلام می‌کند

۱۱ بهمن ۱۳۹۷، ۱۵:۱۵
کد خبر: 333179
آمریکا احتمالا تعلیق پایبندی به INF را اعلام می‌کند

یک خبرگزاری غربی به نقل از منابع مطلع در آمریکا نوشت که واشنگتن احتمالا در روزهای آینده تعلیق پایبندی خود به INF را اعلام می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، یکی از مقامات ارشد آمریکایی امروز پنجشنبه به خبرگزاری رویترز گفت که دولت آمریکا احتمالا تعلیق پایبندی این کشور به پیمان منع موشک‌های میان‌برد هسته‌ای (INF) با روسیه را در روزهای آتی اعلام خواهد کرد.

«آندرا تامپسون» معاون وزیر خارجه در زمینه کنترل تسلیحاتی و امنیت بین‌الملل با اشاره به ناکامی در مذاکرات دوجانبه با اعلام این خبر به رویترز گفت: « روس‌ها هنوز نمی‌دانند که آنها توافق را نقض می‌کنند.»

تامپسون ضمن اعلام اینکه دیپلماسی پیشرفت نخواهد داشت در عین حال گفت که مذاکرات بیشتری صورت می‌گیرد.

پیمان منع موشک‌های میان‌برد هسته‌ای (INF) در تاریخ ۸ دسامبر سال ۱۹۸۷ میلادی میان شوروی سابق و آمریکا منعقد شد و در تاریخ اول ژوئن سال بعد از آن (۱۹۸۸) رسما اجرایی شد. این پیمان شامل منع استقرار و تولید موشک‌های کوتاه برد بین ۵۰۰ تا هزار کیلومتر تا موشک‌های میان‌برد از هزار تا ۵ هزار و ۵۰۰ کیلومتر می‌شود.

آمریکا نخستین بار در ماه جولای سال ۲۰۱۴ میلادی روسیه را به نقض این پیمان متهم کرد. از آن زمان به بعد واشنگتن ادعاهای خود را در این رابطه چندین مرتبه دیگر تکرار کرده. روسیه تمام این اتهامات را رد کرده و در مقابل نگرانی هایی را درباره اجرای این پیمان از جانب طرف آمریکایی مطرح کرده است.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا نیز در تاریخ ۲۰ اکتبر سال ۲۰۱۸ میلادی اعلام کرد که واشنگتن را از این پیمان خارج می‌کند و یک بار دیگر روسیه با به نقض مفاد این توافق متهم کرد. مسکو تأکید کرده که همواره به مفاد این پیمان متعهد بوده و این تصمیم آمریکا را اقدامی بسیار خطرناک توصیف کرده است.