۰ نفر

رییس صندوق بین‌المللی پول خبر داد؛

وضعیت پیش‌روی اقتصاد جهان بدتر از انتظارات ماست

۶ بهمن ۱۳۹۷، ۱۹:۳۴
کد خبر: 332018
وضعیت پیش‌روی اقتصاد جهان بدتر از انتظارات ماست

کریستین لاگارد رییس صندوق بین المللی پول یکی از قابل اعتمادترین و مهمترین افرادی است که می تواند در مورد وضعیت اقتصادی دنیا در سالهای پیش رو صحبت کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرآنلاین، او در مصاحبه ای تلویزیونی با شبکه خبری سی ان ان  در پاسخ به این سوال که ایا مشکلات اقتصادی گذشته حل شده است یا هنوز ما با معضلات مختلفی روبرو هستیم گفت:  در سالهای ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ میلادی معضلات اقتصادی زیادی در دنیا وجود داشت که با کمک سران اقتصادی و سیاسی در جهان توانستیم بخشی از این مشکلات را حل کنیم ولی  تا رسیدن به نتیجه مطلوب فاصله زیادی داریم . به نظر من وضعیت اقتصادی  امروز دنیا تیره تر از چیزی است که پیشتر انتظار می رفت. هنوز بحران های زیادی پیش روی ما است و چالشهای زیادی به دلیل سیاستهای وضع شده توسط دولتمردان کشورهای صنعتی در فضای تجاری ایجاد شده است.

 او در پاسخ به این سوال که ایا رکود دیگری در راه است گفت:  شاخص‌ها و نشانه های اقتصادی از بحران پیش روی اقتصاد دنیا خبر می دهد ولی نمی توان گفت که این رکود در سال جاری ایجاد می‌شود . بهترین جواب برای این سوال این است که هوشیار باشیم و ضمن مدیریت صحیح و اصولی اقتصاد دنیا، خود را برای مواجهه با رکودهای آتی آماده کنیم.

مجری شبکه سی ان ان از رییس صندوق بین المللی پول پرسید: به نظر شما اوضاع اقتصادی دنیا سخت تر و فضای کسب و کار تیره تر می شود؟  وی در پاسخ بیان کرد: بستگی به سیاستهایی  دارد که دولتمردان در کشورهای مختلف پیاده می کنند. اگر تمرکز روی رشد اقتصادی باشد و همکاری بین اقتصاددانان و سران اقتصادی  در کشورهای  مختلف ادامه پیدا کند ،  می توان با قاطعیت گفت که فضا سخت تر نمی شود ولی اگر تنها به وضعیت اقتصادی داخلی توجه شود و تجارت ازاد و تعامل اقتصادی با دیگر کشورها مد نظر قرار نگیرد، دیگر نمی‌توان انتظار رونق داشت.

او در پاسخ به این سوال که اصلی ترین نگرانی های  اقتصادی  دنیا در سال جاری چیست گفت: به نظر من اصلی ترین نگرانی  ضعف دولتمردان کشورهای صنعتی در ایجاد یک ساختار تجاری قابل اعتماد و با دوام است. به نظر می رسد چالش کشورهای امریکا و چین که دو قطب بزرگ و مهم اقتصادی در دنیا هستند  در مورد مساله تعرفه ها ادامه دارد و ممکن است کشورهای دیگر هم وارد این بحران شوند ، البته وضعیت مالی  دنیا اندکی با ثبات تر از قبل است ولی چالشهای سیاسی  هنوز دست از سر اقتصاد دنیا بر نداشته است.

او در پایان با اشاره به این مطب که اقتصاد امروز دنیا اقتصادی در هم تنیده است و  این درهم تنیدگی و وابستگی در بازارهای مالی و سرمایه و پول هم مشاهده می شود گفت:ما باید به آینده خوش بین باشیم و امیدوار باشیم که کشورهای صنعتی بتوانند در مورد تعرفه های تجاری با هم به توافق برسند و یک نظام اصولی را تعریف کنند ولی واقعیت این است که هنوز چالش های زیادی در مسیر وجود دارد.

کریستین لاگارد در انتهای مصاحبه اعلام کرد ابرهایی که بر فراز اقتصاد دنیا قرار دارند تیره تر از چیزی هستند که ما انتظار داشتیم و خطرات زیادی اقتصاد را تهدید می کند . تنها هوشیاری و عکس العمل مناسب و یکپارچه و صحیح در مقابل بحران ها است که ما را از درگیر شدن در رکود بزرگتر از قبل نجات می دهد.