۰ نفر

در اعتراض به بازداشت خبرنگار پرس‌تی‌وی؛

سفیر سوئیس در تهران به وزارت خارجه احضار شد

۲ بهمن ۱۳۹۷، ۱۸:۴۴
کد خبر: 331178
سفیر سوئیس در تهران به وزارت خارجه احضار شد

سفیر سوئیس در تهران در اعتراض به بازداشت خبرنگار پرس‌تی‌وی به وزارت امور خارجه احضار و یادداشت رسمی اعتراض در این زمینه به وی تحویل و بر آزادی فوری و بدون قید و شرط مرضیه هاشمی تأکید شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که سفیر سوئیس در تهران در اعتراض به بازداشت خانم مرضیه هاشمی خبرنگار پرس‌‌تی‌وی به وزارت خارجه احضار شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اعلام خبر فوق گفت: با توجه به طولانی شدن بازداشت خانم مرضیه هاشمی شهروند ایرانی و خبرنگار شبکه خبری «پرس‌تی‌وی» امروز سه‌شنبه سفیر سوئیس (حافظ منافع آمریکا) در تهران به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران درخصوص بازداشت غیرقانونی ایشان در آمریکا، توسط مدیرکل آمریکا وزارت امور خارجه به سفیر سوئیس ابلاغ شد.

 قاسمی افزود: در این ملاقات یادداشت رسمی اعتراض به اقدام مأموران دولت آمریکا در بازداشت و برخوردهای غیرانسانی و تبعیض آمیز با خبرنگار پرس‌تی‌وی که به منظور دیدار با خانواده‌اش به آمریکا سفر کرده بود، به سفیر سوئیس تحویل و آزادی فوری و بدون قید و شرط ایشان خواسته شد.

وی اضافه کرد: در این دیدار همچنین تاکید شد که برخورد مأموران پلیس فدرال آمریکا و سکوت سؤال برانگیز مقام‌های دولت آمریکا درخصوص این واقعه مغایر با تعهدات بین‌المللی دولت آمریکا و نقض فاحش حقوق بشر و حقوق شهروند خانم هاشمی است و اینگونه اقدامات تبعیض آمیز و نقض حقوق انسانی ایشان توسط دولت آمریکا، موجب مسئولیت بین‌المللی آن دولت می‌شود و باید در قبال آن پاسخگو باشد.  

سفیر سوئیس در این دیدار اعلام کرد موضوع را بلافاصله به مقامات مسئول در دولت آمریکا منتقل و نتیجه را به اطلاع وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران خواهد رساند.

مرضیه هاشمی مجری، خبرنگار و مستندساز آمریکایی الاصل شبکه‌ پرس تی‌وی روز یکشنبه ۱۳ ژانویه (۲۳ دی ماه) بدون اقامه هیچ دلیلی در فرودگاه «سنت لوئیس» این کشور بازداشت و به یک بازداشتگاه پلیس فدرال آمریکا «اف‌ بی‌ آی» در واشنگتن دی سی منتقل شد.

قاضی اولین دادگاه هاشمی که روز جمعه ۱۸ ژانویه (۲۸ دی‌ماه) تشکیل شد، اذعان کرده که مرضیه هاشمی هیچ جرمی مرتکب نشده و در یک پرونده نامشخص صرفا به عنوان آنچه اصطلاحا «شاهد کلیدی» مطرح می‌شود، بازداشت شده است. با این وجود هنوز زمانی برای آزادی وی مشخص نشده است.

 دومین جلسه دادگاه «مرضیه هاشمی» نیز قرار است فردا (چهارشنبه) برگزار شود. این در حالی است که هیچ منبعی درباره روند بررسی پرونده وی اطلاعات دقیقی ارائه نمی‌کند و شرایط کنونی برای خانواده خانم هاشمی دشوار است.

مرضیه هاشمی پس از پخش فیلم مستند جنجالی ماجرای قتل ندا آقاسلطان با نام «تقاطع» از شبکه تلویزیونی انگلیسی‌زبان پرس‌تی‌وی، شهرت بیشتری یافت.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران پیش از این بازداشت مرضیه هاشمی را محکوم و خواستار آزادی بی قید و شرط وی شده بود.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز دیروز اول بهمن ماه در صفحه توئیترش در این باره نوشت: «لازم است دولت آمریکا توضیح دهد چطور درباره مرضیه هاشمی-به عنوان خبرنگار و مادربزرگ- آنقدر خطر ترک کشور وجود دارد که ایشان بایستی تا زمان اتمام فرایند ادای شهادت مقابل هیئت منصفه دادگاه، بازداشت شود. ۵۰ سال بعد از ترور مارتین لوتر کینگ، آمریکا هنوز حقوق مدنی زنان و مردان سیاه‌پوست را نقض می‌کند.»