۰ نفر

چین یک شهروند کانادایی را به اعدام محکوم کرد

۲۵ دی ۱۳۹۷، ۱۴:۱۲
کد خبر: 329372
چین یک شهروند کانادایی را به اعدام محکوم کرد

دادگاهی در چین یک شهروند کانادایی را به جرم قاچاق مواد مخدر به اعدام محکوم کرده است، حکمی که احتمالا باعث وخیم‌تر شدن روابط دیپلماتیک میان دو کشور خواهد شد.رابرت لوید شلنبرگ در سال ۲۰۱۸ پانزده سال حبس گرفته بود، اما دادگاه تجدید نظر می‌گوید که این حکم بیش از حد خفیف بوده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، حکم روز دوشنبه دادگاه چند هفته بعد از آن صادر می‌شود که کانادا اقدام به دستگیری منگ وانژو، از مقام‌های ارشد شرکت عظیم تله کام هواوی چین کرد. آن بازداشت به درخواست آمریکا انجام شد.کانادا این حکم را محکوم کرده است.

جاستین ترودو نخست وزیر کانادا گفت: "اینکه چین تصمیم به اعمال خودسرانه مجازات مرگ گرفته، چنانکه در پرونده شهروند کانادایی می‌بینیم، باعث نگرانی شدید دولت کانادا است و باید باعث نگرانی دوستان و متحدان ما هم باشد. "چین از بازداشت خانم منگ، ۴۶ ساله، که دختر بنیانگذار هواوی است خشمگین بود، پرونده‌ای که بر روابط چین با کانادا و آمریکا تاثیر گذاشته. خانم منگ در ماه دسامبر با قرار وثیقه آزاد شد.

چین از آن زمان دو شهروند کانادایی را بازداشت و به "تهدید امنیت ملی" متهم کرده است.آقای شلنبرگ که تصور می‌شود ۳۶ سال داشته باشد در سال ۲۰۱۴ بازداشت و به برنامه ریزی برای قاچاق تقریبا ۲۳۰ کیلوگرم متامفتامین به چین متهم شد.او در ماه نوامبر به ۱۵ سال حبس محکوم شد. اما در پی برگزاری دادگاه تجدید نظر، یک دادگاه عالی شهر دالیان او را به مرگ محکوم کرد.

دادگاه همچنین حکم به مصادره کلیه دارایی‌های او داد.به گزارش خبرگزاری فرانسه آقای شلنبرگ پیش از صدور حکم گفت: "من قاچاقچی نیستم. به عنوان جهانگرد به چین آمدم. "او ده روز وقت دارد از این حکم تجدید نظر بخواهد.