۰ نفر

جزئیات دیدارهای وزیر خارجه آمریکا در عربستان سعودی

۲۴ دی ۱۳۹۷، ۱۵:۲۲
کد خبر: 329114
جزئیات دیدارهای وزیر خارجه آمریکا در عربستان سعودی

وزیر خارجه آمریکا که یکشنبه شب وارد ریاض شد، با شاه، ولی‌عهد و وزیر خارجه سابق سعودی دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا که در چارچوب سفر منطقه‌ای خود، شب گذشته (13 ژانویه) وارد عربستان سعودی شد، طی شب گذشته و امروز به دیدار مقامات این کشور رفت.

پامپئو یکشنبه‌شب (دیشب) در فرودگاه بین المللی «ملک خالد» مورد استقبال «عادل الجبیر» وزیر مشاور دولت در امور خارجه، شاهزاده خالد بن سلمان بن عبدالعزیز سفیر سعودی در واشنگتن و «کریستوفر هینزیل» کاردار سفارت آمریکا در ریاض، قرار گرفت و امروز (دوشنبه) به دیدار «ملک سلمان» رفت.

وزیر خارجه آمریکا و الجبیر، طی نشستی رسمی، همکاری میان آمریکا و سعودی و شماری از مسایل مورد اهتمام دو کشور را بررسی کردند.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا درباره دیدار پامپئو و همتای سعودی‌ او آمده است: «دو وزیر درباره لزوم ادامه تلاش‌های منطقه‌ای برای ایستادن در برابر فعالیت‌های شرورانه رژیم ایران و پیشبرد صلح، شکوفایی و امنیت در منطقه، گفت‌وگو کردند».

سفارت آمریکا در ریاض، امروز نیز طی بیانیه‌ای از دیدار  پامپئو با «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی خبر داد و اعلام کرد که در این دیدار، تحولات یمن بررسی شد و دو طرف بر نیاز به تداوم آتش‌بس در این کشور به ویژه در الحدیده و پایبندی به بندهای توافق‌های صورت گرفته در «سوئد» تاکید کردند که راهکار سیاسی فراگیر، تنها راه پایان دادن به درگیری‌ها در یمن است.

به نوشته خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس)، در این دیدار، همچنین جدیدترین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی، تلاش های مشترک در قبال این تحولات و زمینه‌های مختلف مشارکت راهبردی دو کشور بررسی شد.

وزیر خارجه آمریکا امروز همچنین اعلام کرد که از حمایت‌های عربستان سعودی از عملکرد سیاسی سازمان ملل در یمن و صلح در افغانستان تقدیر می‌کند.

به نوشته پایگاه خبری «سبق»، پامپئو در ادامه حضورش در ریاض به دیدار ملک سلمان در قصر «الیمامة» رفت.

بر اساس این گزارش، در این دیدار، روابط تاریخی میان دو کشور همپیمان، تحولات جاری در خاورمیانه و تلاش‌های موجود در قبال آنها بررسی شد.

پامپئو در ادامه سفر دوره‌ای به غرب آسیا قرار است امروز به عمان و فردا به کویت سفر کند اما طبق گزارش «بلومبرگ»، قائم مقام سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای ایمیلی اعلام کرد: «وزیر خارجه پامپئو بعد از دیدارهایش در مسقط (پایتخت) عمان، به آمریکا برمی‌گردد».

به گفته «رابرت پالادینو»، دلیل نیمه‌کاره ماندن و کوتاه کردن سفر دوره‌ای وزیر خارجه آمریکا به کشورهای غرب آسیا آن است که «خانواده پامپئو شاید در یک مراسم خانوادگی خاکسپاری حضور یابند».

بر این اساس، سفر وزیر خارجه آمریکا به کویت لغو شده و قرار است او «در آینده نزدیک و مورد توافق دو طرف» به این کشور حاشیه خلیج فارس سفر کند.

طبق برنامه اعلام شده قبلی وزارت خارجه آمریکا، پامپئو قرار بود به هشت کشور اردن، مصر، امارات متحده عربی، قطر، عربستان سعودی، عمان و کویت سفر کند و با مقام‌های این کشورها درباره موضوعاتی از قبیل «مقابله با ایران» رایزنی کند.