۰ نفر

رسوایی بزرگ در دومین بانک معتبر سوئیس

۱۵ دی ۱۳۹۷، ۱۴:۱۴
کد خبر: 326900
رسوایی بزرگ در دومین بانک معتبر سوئیس

مقامات دادستانی آمریکا اعلام کردند که ۳ بانکدار سابق دومین بانک بزرگ سوئیس، گروه کردیت‌سوئیس، به اتهام دست داشتن در کلاهبرداری ۲ میلیارد دلاری موزامبیک، در لندن دستگیر شده‌اند.

به گزارش راشاتودی، مقامات دادستانی آمریکا اعلام کردند که ۳ بانکدار سابق دومین بانک بزرگ سوئیس، گروه کردیت‌سوئیس، به اتهام دست داشتن در کلاهبرداری ۲ میلیارد دلاری موزامبیک، در لندن دستگیر شده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، در اعلام جرمی که از سوی دادگاه فدرال بروکلین در نیویورک منتشر شد، این سه متهم، مدیران سابق، اندرو پیرز و سورجان سینگ و همچنین معاونت واحد فایننس جهانی، دتلینا سوبوا، مشکوک به نقض قانون مبارزه با رشوه، پول‌شویی و کلاهبرداری، معرفی شده‌اند.

این سه نفر پس از دستگیری با ارائه وثیقه آزاد شدند اما احتمالا به ایالات‌متحده مسترد خواهند شد.

این طور که اعلام شده است، خود بانک از این اتهامات مبرا است و کارکنان آن این اقدامات را از بانک مخفی نگاه داشته‌اند.

کردیت سوئیس در بیانیه‌ای گفت: در اعلام جرم دادگاه آمریکا هم گفته شده است که کارکنان سابق بانک برای گریز از نظارت‌های داخلی این بانک با هم همکاری کرده‌اند، سود شخصی را انگیزه عمل خود قرار داده و فعالیت‌های خود را از بانک مخفی نگاه داشته‌اند.

دستگیری ۳ بانکدار کردیت سوئیس، تنها کمتر از ۱ هفته پس از آن انجام می‌شود که وزیر مالی سابق موزامبیک در آفریقای جنوبی نیز در ارتباط با همین پرونده دستگیر شد. مانوئل چانگ حالا در تلاش است که به آمریکا تحویل داده نشود. در ابتدای هفته‌ای که گذشت، مظنون پنجمی هم در این ارتباط دستگیر شده بود.

بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶، کردیت سوئیس و بانک‌های دیگر، به شرکت‌های دولتی موزامبیک ۲ میلیارد دلار وام دادند. این وام‌ها ابتدا برای پروژه‌های دریایی و حفاظت ساحلی موزامبیک، که یکی از فقیرترین کشورهای جهان است، تخصیص داده شده بود، اما توسط کلاهبرداران غارت شد. حداقل ۲۰۰ میلیون دلار از این مبلغ صرف پرداخت رشوه شد.

این وام ها و رشوه ها از نگاه وام‌دهندگان و کمک‌کنندگان جهان از جمله صندوق بین‌المللی پول، تا حد زیادی مخفی شده بودند، اما پس از فاش شدن اخبار آنها در ۲۰۱۶، کمک‌های بین‌المللی به موزامبیک متوقف شد و این ملت را به بحران فرو برد.